“آژنگ نیوز”:واحد پول ایران از باستان تاکنون تفاوتهای بسیاری داشته است که در این تصویر روند این تغییرات قابل مشاهده است.

واحدهای پول ایران - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ازجمله نخستین پول‌های تاریخی در ایران که توسط حکومت‌ها ایجادشده دریک است.در حکومت ساسانیان سکه‌هایی مسی و برنزی ضرب می‌شد که به آن پشیز می‌گفتند و به‌عنوان پول از آن استفاده می‌کردند که ارزش آن تقریبا برابر پاپسی یا فلوس بوده است.

دینار در قدیم به نوعی سکه از جنس طلا گفته می‌شد که در زمان ساسانیان از آن برای تشریفات استفاده می‌شد.

محمودی واحد پول حکومت غزنویان به فرماندهی سلطان محمود غزنوی که به‌نظر می‌رسد نام محمودی نیز برگرفته از نام سلطان محمود بوده است.

با حمله مغول‌ها به ایران و در دست گرفتن حکومت پول رسمی کشور چاو شد.عباسی نوعی سکه در زمان حکومت صفویان بوده که از نام شاه عباس صفوی برگرفته شده است.

در دوران نادر شاه افشار به پول‌های رایج در آن زمان نادری می‌گفتند.پاپاسی در اصطلاح عامیانه به پول‌های کم‌ارزش و پول خرد گفته می‌شد.

در حکومت قاجار نوعی واحد شمارش پول بوده که در گذشته ارزش آن برابر پنجاه دینار بوده است.واحد پول در زمان حکومت قاجار قران بوده است.

تومان یا در زبان عامیانه تومن واحد شمارش پول در زمان قاجار بود. هر تومان برابر ۱۰ ریال است.واحد پولی ایران از زمان پهلوی که ارزش آن یک دهم تومان است و در واقع ارزش کمی است. اکنون نیز واحد پول رسمی کشور است اما در میان عموم از تومان استفاده می‌شود.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *