“آژنگ نیوز”:جنگ کریمه در چنین روزی در سال ۱۸۵۳ میلادی آغاز شد.این جنگ زمانی آغاز شد که ترک‌های عثمانی (که بعداً انگلستان و فرانسه به آنها پیوستند) به روسیه اعلام جنگ کردند. این جنگ بیش از دو سال به طول انجامید و با شکست روسیه پایان یافت.

قدرت های اروپایی از زمان جنگ های ناپلئونی که در سال ۱۸۱۵ به پایان رسید، جنگ بزرگی علیه یکدیگر انجام نداده بودند. جنگ کریمه یک جنگ امپراتوری بود که در بسیاری از جبهه ها از جمله اوکراین امروزی، دریاهای بالتیک و شبه جزیره کامچاتکا در شرق آسیا درگیر شد. در طول جنگ، تسلیحات مدرن و فناوری‌های جدید رسانه‌های جمعی، مانند کشتی‌های بخار و تلگراف، شدت درگیری را افزایش داد و جزئیات جنگ را به سرعت به افکار عمومی جهانی رساند. بسیاری از تفنگداران دریایی سلطنتی بریتانیا مستقر در کمپ انگلیسی از کهنه سربازان جنگ کریمه بودند.

جنگ کریمه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

جنگ کریمه از سال ۱۸۵۴ تا ۱۸۵۶ ادامه یافت و شامل جنگ خندق، حملات آبی خاکی و محاصره دریایی بود. مرکز اصلی درگیری در آسیای مرکزی بود، از جمله مناطقی در اوکراین (که اکنون در عصر جدید گرفتار درگیری هستند) جایی که امپراتوری روسیه با اتحاد نیروهای عثمانی، انگلیسی و فرانسوی می جنگید. علت رسمی جنگ، اختلاف بین تزار روسیه، نیکلاس اول و امپراتور عثمانی، عبدالمجید اول بود که بر سر این امپراتوری نسبت به مسیحیان ارتدوکس ساکن در قلمرو عثمانی اقتدار داشت.

این دعوای مذهبی بهانه ای شد برای قدرت های اروپایی تا علیه یکدیگر در گیر شوند. در زمان آغاز جنگ در اکتبر ۱۸۵۳، متحدان اروپای غربی امپراتوری عثمانی نگران گسترش امپراتوری روسیه بودند و این اختلاف نظر مذهبی و سیاسی را فرصتی برای بررسی گسترش روسیه از طریق نیروی نظامی برتر می‌دانستند.

امپراتوری عثمانی، که اخیراً مناطقی را در اروپای غربی به خاطر انقلاب‌های ملی‌گرا از دست داده بود، معتقد بود که با حمایت نیروهای امپراتوری قدرتمندتر فرانسوی و بریتانیایی، می‌توانند امپراتوری خود را دوباره تقویت کنند و مرزهای خود را ایمن کنند. از آنجا که بحث بر سر آزادی مذهبی دلیل شروع این جنگ جهانی بود، دلایلی که قدرتمندترین کشورهای جهان برای مبارزه با این جنگ انتخاب کردند، رقابت های امپراتوری و گسترش سرزمینی بود.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *