“آژنگ نیوز”:کاهش شدید قیمت طلا به که به عنوان وحشت در جمعه سیاه، نیز شناخته می شود ؛منجر به ایجاد هراس در بازار اوراق بهادار در چنین روزی در سال ۱۸۶۹ میلادی شد.در این زمان رئیس جمهور ایالات متحده، اولیسس گرانت، پس از اطلاع از تلاش جی گولد و جیمز فیسک برای افزایش قیمت طلا در بازار ، دستور داد ۴ میلیون دلار طلای دولتی در بازار فروخته شود.

جیمز فیسک عامل این آشفتگی اقتصادی در ابتدا کارگر سیرک، پیشخدمت، دستفروش، فروشنده خشکبار، بود و یک چندی هم به عنوان دلال سهام و کارمند شرکت کار می کرد. در سال ۱۸۶۶ او یک شرکت کارگزاری به نام Fisk and Belden را با حمایت دانیل درو تأسیس کرد.

طلا - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

جیمز فیسک

سال بعد، فیسک به درو و گولد پیوست تا با انتشار سهام تقلبی، کنترل آنها را بر راه آهن ایری در مقابل کورنلیوس واندربیلت افزایش دهد. فیسک به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور و کنترل‌کننده، از سرمایه‌های شرکت‌ها برای فاسد کردن مقامات دولتی، همچنین با تولید نمایش‌های برادوی تا حدزیادی برای کسب شهرت استفاده کرد که او را به همین دلیل «شاهزاده ایری» نیز می‌نامیدند.

این طرح به دور نگهداشتن طلای دولتی از بازار بستگی داشت که دستکاری‌کنندگان اقتصاد آمریکا این کار را از طریق نفوذ سیاسی ترتیب دادند. زمانی که رئیس جمهور ایالات متحده اولیس اس. گرانت سرانجام از این طرح آگاه شد ،دستور داد ۴ میلیون دلار دلار طلای دولتی در بازار فروخته شود. این امر باعث شکسته شدن قیمت طلا شد و در نتیجه هراسی به وجود آمد که بازار سهام را نیز به پایین کشاند. جمعه سیاه به طور قابل توجهی به اقتصاد ایالات متحده و شهرت دولت گرانت لطمه زد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *