آژنگ نیوز”:دانشمندان به طوطی‌های خانگی یاد دادند که با یکدیگر تماس ویدیویی داشته باشند و پرندگان نیز این کار را بسیار دوست داشتند.
طوطی‌های وحشی معمولاً به صورت دسته‌ای پرواز می‌کنند، اما وقتی به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شوند، ممکن است از تنهایی به شدت خسته شوند.

زمانی که انسان ها احساس تنهایی می کنند، می توانند با دوستان و خانواده ای که دور زندگی می کنند تماس بگیرند یا چت تصویری کنند. اما برای دانشمندان این سؤال مطرح بود که طوطی های خانگی چطوربا این پدیده برخورد میکنند؟ تحقیقات جدید نشان می دهد که این موجودات پرحرف ممکن است از ارتباط مجازی با همسالان خود نیز سود ببرند.

طبق گزارش محققان دانشگاه نورث ایسترن، دانشگاه گلاسکو و MIT، طوطی‌های اهلی که یاد گرفتند با طوطی‌های خانگی دیگر چت ویدیویی را شروع کنند، آن‌ها همچنین تجربیات مثبت مختلفی مانند یادگیری مهارت‌های جدید داشتند.
طبق بیانیه دانشگاه نورث ایسترن، یکی از دارندگان حیوان خانگی در مورد پرنده خود گفت: “او در طول تماس ها زنده شد.”
ایده این مطالعه تصادفی نبود: در طبیعت، طوطی ها در گله های بزرگ زندگی می کنند. اما هنگامی که در اسارت نگهداری می شوند، مانند در خانه های مردم به عنوان حیوانات خانگی، این پرندگان اجتماعی اغلب به تنهایی هستند. با احساس بی حوصلگی و انزوا،ممکن است دچار مشکلات روانی شوند وحتی می توانند به تمایلات خودآزاری مانند کندن پرهای خود متوسل شوند.

طوطی های تنها؛ طوطی های ناخوشایندی هستند، بنابراین محققان تصمیم گرفتند راهی پیدا کنند تا برخی از ۲۰ میلیون پرنده خانگی ساکن ایالات متحده با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. آنها داوطلبانی را از مهدکودک طوطی، یک برنامه آموزشی آنلاین برای صاحبان طوطی و حیوانات خانگی محبوبشان به خدمت گرفتند.


در طول دو هفته اول مطالعه، صاحبان به پرندگان خود یاد دادند که زنگ را به صدا درآورند، سپس تصویر طوطی حیوان خانگی دیگری را روی صفحه تبلت لمس کنند تا تماس ویدیویی برقرار شود. در این مرحله اولیه، پرندگان شرکت کننده ۲۱۲ تماس تصویری برقرار کردند در حالی که صاحبان آنها به دقت رفتار آنها را زیر نظر داشتند. مالکان به محض اینکه توجه پرندگان به صفحه نمایش را متوقف کردند، تماس ها را قطع کردند و مدت زمان آنها را به پنج دقیقه محدود کردند. اگرچه ۱۸ طوطی آزمایش را آغاز کردند، سه طوطی ترک تحصیل کردند.

هنگامی که پرندگان یاد گرفتند که چگونه تعاملات ویدئویی را آغاز کنند، مرحله دوم آزمایش می تواند آغاز شود. در این دوره “تماس آزاد” به عنوان گزینه مطرح شد، ۱۵پرنده شرکت کننده می توانند آزادانه تماس برقرار کنند. آنها همچنین باید انتخاب کنند که کدام پرنده را شماره گیری کنند. طوطی‌های خانگی طی دو ماه آینده ۱۴۷ تماس ویدیویی عمدی با پرندگان دیگر برقرار کردند. صاحبان آنها یادداشت های دقیقی در مورد تماس ها گرفتند و بیش از ۱۰۰۰ ساعت فیلم ویدئویی را که محققان تجزیه و تحلیل کردند، ضبط کردند.

برای شروع، آن‌ها دریافتند که طوطی‌ها از این فرصت برای تماس با یکدیگر استفاده کردند و معمولاً حداکثر زمان مجاز در طول آزمایش در تماس باقی ماندند. محققان می گویند که آنها همچنین به نظر می رسیدند که متوجه شده بودند که یک پرنده زنده دیگر در طرف دیگر صفحه است، نه یک پرنده ضبط شده. برخی از طوطی ها مهارت های جدیدی را از همراهان مجازی خود آموختند، از جمله پرواز، جستجوی غذا و نحوه ایجاد صداهای جدید.



Ilyena Hirskyj-Douglas، یکی از نویسندگان، محقق تعامل حیوانات و رایانه در دانشگاه گلاسکو، به هانا دولین از گاردین می گوید: «من از طیف رفتارهای مختلف کاملا شگفت زده شدم. “بعضی آواز می خواندند، برخی بازی می کردند و وارونه می شدند، برخی دیگر می خواهند اسباب بازی های خود را به پرنده ای دیگر نشان دهند.” به عنوان مثال، دو ماکائوی ضعیف و مسن‌تر، خیلی به هم نزدیک شدند و حتی به هم صدا زدند: «سلام! بیا اینجا! سلام!” از صفحه نمایش مربوطه خوداین پرندگان دوستی قوی برقرار کردند، که محققان این دوستی را با تعداد دفعاتی که یک فرد را انتخاب می‌کنند اندازه‌گیری کردند. طوطی‌هایی که بیشترین تعداد تماس‌های ویدیویی را آغاز کرده‌اند نیز بیشترین تماس‌ها را دریافت کرده‌اند که بر اساس این بیانیه «پویایی متقابل مشابه اجتماعی شدن انسان» را نشان می‌دهد.

طوطی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این آزمایش همچنین طوطی‌ها و انسان‌ها را در هر دو طرف صفحه به هم نزدیک‌تر کرد. حتی گزارش شده است که برخی از پرندگان به مراقبان انسان دوستان مجازی خود دلبستگی پیدا کرده اند.

پرندگان در حین چت ویدیویی با دوستان خود رفتارهای جدیدی یاد گرفتند. متیو مودونو / دانشگاه شمال شرقیبه گفته محققان، چت ویدیویی نمی تواند جایگزین تعاملات اجتماعی شود که در طبیعت رخ می دهد، اما ممکن است گزینه مناسبی برای بهبود زندگی طوطی هایی باشد که در حال حاضر در اسارت هستند. علاوه بر این، ممکن است برای پرندگانی که نمی توانند شخصاً تعامل داشته باشند، مفید باشد. طوطی‌های خانگی به شدت مستعد ابتلا به بیماری کشنده‌ای به نام گانگلیونوریت پرندگان هستند که می‌تواند برنامه‌ریزی ملاقات حضوری طوطی‌ها را برای صاحبان انسان خطرناک کند.
در مورد دیگر صاحبان طوطی‌ها، محققان هشدار می‌دهند که ممکن است عاقلانه نباشد که به‌طور ناگهانی چت‌های FaceTime یا Zoom را از طرف حیوانات خانگی خود شروع کنند. این مطالعه شامل طوطی داران باتجربه ای بود که زمان و انرژی لازم برای بررسی رفتار پرندگان خود را داشتند در اولین نشانه ترس، پرخاشگری، بی علاقگی یا ناراحتی، آنها به تماس ها پایان دادند. همانطور که نویسندگان این مطالعه در بیانیه خاطرنشان کردند، تعامل های بدون واسطه می تواند منجر به ترس [یا] خشونت و آسیب به اموال شود.”

ما واقعاً مراقب آموزش کامل مراقبان پرندگان بودیم تا اطمینان حاصل کنیم که آنها می توانند سطح مناسبی از حمایت را برای توانمندسازی طوطی های خود ارائه دهند.ربکا کلینبرگر، یکی از نویسندگان این مطالعه، محقق علوم انسانی و فناوری صوتی در دانشگاه نورث ایسترن، در بیانیه دانشگاه گلاسکو می‌گوید: «همچنین به آن‌ها کمک کنید تا از هرگونه تجربه منفی اجتناب کنند.

با این حال، محققان درس مهمی از این مطالعه گرفتند. همانطور که هیرسکیج داگلاس به Emily Anthes از نیویورک تایمز می گوید، اگر به طوطی های خانگی آموزش داده شود که چگونه از فناوری های چت تصویری برای برقراری ارتباط با پرندگان دیگر استفاده کنند، این کار را به روش های بسیار فردی و بسیار زیباانجام خواهند داد.

مترجم:احسان محرابی

گروه گزارش




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *