آژنگ نیوز: تصویری که در این صفحه دیده میشود در مورد اثر توهم تاچراست. وقتی چهره‌ها وارونه هستند، نمی‌توانیم آنها را ازهم تفکیک کنیم. زیراما به جای نگاه به آن‌ها به عنوان یک کل، به بخش‌های جداگانه تکیه می‌کنیم.همواره چشم ها شبیه چشم و دهان شبیه دهان است، بنابراین تا زمانی که تصویر واژگون نشود و حقیقت فاش نگردد، متوجه چیزی نمی شویم.

توهم تاچر برای اولین بار توسط پروفسور پیتر تامپسون از دانشگاه یورک در سال ۱۹۸۰میلادی گزارش شد و زمینه را برای تفکر جدیدی در مورد نحوه پردازش چهره ها فراهم کرد. در تصویر اول، چشم ها و دهان تصویر وارونه شده است. با این حال، علیرغم چنین تغییر عظیمی، دیدن آن چندان آسان نیست. تا جایی که اگر تصاویر را به طور خلاصه و بدون هشدار دادن به این واقعیت که چیزی متفاوت است، ارائه دهید، اکثر مردم اصلا متوجه تغییر نخواهند شد. با این حال، هنگامی که به عکس به درستی نگاه می کنید، تفاوت ها آشکار می شود.

تاچر - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

چگونه کار می کند

توهم تاچر ایده بسیار مهمی بود، زیرا یکی از اولین مواردی بود که برخی از مکانیسم‌های اساسی را که مغز ما اطلاعات مربوط به چهره‌ها را پردازش می‌کند، برجسته کرد. به طور کلی، صورت ها از ویژگی های یکسان و ثابتی تشکیل شده اند – دو چشم، یک بینی، یک دهان، چند گوش و غیره. یکی از روش هایی که مغز ما می تواند چهره ها را پردازش کند، تجزیه و تحلیل آنها به عنوان مجموعه ای از این ویژگی های جداگانه است.

بنابراین، هنگامی که با یک چهره معکوس روبرو می شویم، نمی توانیم به راحتی اطلاعات مربوط به پیکربندی را پردازش کنیم، در عوض تنها به اطلاعات مربوط به ویژگی های فردی تکیه می کنیم. در بیشتر موارد، همه اینها درست به نظر می رسند – دهان شبیه یک دهان است، چشم ها شبیه چشم هستند. با این حال، هنگامی که صورت درست به ما نشان داده می شود، ناگهان اطلاعات پیکربندی دوباره وارد عمل می شود. با استفاده از این پدیده و در ارتباط با اطلاعات مربوط به ویژگی های فردی، به راحتی می توان متوجه شد که چه چیزی اشتباه است.

چرااثر تاچر  مهم است؟ خب، این توهم واقعاً راه کوچکی است که نشان می‌دهد چقدر چهره‌ها برای انسان‌ها خاص هستند. در سال‌هایی که از انتشار ایده توهم تاچر می‌گذرد، تحقیقات زیادی نشان داده‌اند که چگونه فرضیاتی که مغز در مورد پیکربندی صورت می‌کند به ما اجازه می‌دهد تفاوت‌های جزئی بین چهره‌ها را تشخیص دهیم – تفاوت‌هایی که هر کدام ما را منحصربه‌فرد می‌کنند .از این رو هنگامی که اطلاعات پیکربندی را حذف می کنیم، نسبت به آن تغییرات منحصر به فرد کمتر حساس می شویم.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *