“آژنگ نیوز”:شغال‌الملک یا شغال‌الدوله از دلقک‌های معروف طهران درعهد ناصرالدین شاه بود. وی مردی تنومند وقوی هیکل بود که کلاهی بزرگ بر سر می‌گذاشت و شال خلیل خانی بر کمر می‌بست.

علت شهرت وی بدین نام این بود که صدا و حرکات #شغال را به خوبی تقلید می‌کرد. یگانه هنر وی این بود که با بهره از این توانایی خویش، در موقع ناهار و شام به جلوی خانه‌های اعیان و اشراف و شاهزادگان قاجاری که به طور معمول در بیرونی خانه هایشان غذا می‌خوردند، می‌رفت و با صدای بلند مثل شغال زوزه می‌کشید.

شعال - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

وی این کار را آن قدر ادامه می‌داد تا صاحبخانه وی را به داخل خانه و سر سفره ناهار راه دهد. در عین حال اگر احیاناً هم برخی افراد به هر دلیل به وی اعتنا نمی‌کردند، وی آن قدر زوزه می‌کشید و آن قدر صدایش را بالا می‌برد که صاحبخانه چاره‌ای به جز پذیرفتن او بر سر سفره خانه‌اش نمی‌یافت.

وی به محض اینکه بر سر سفره قرار می‌گرفت، باز هم به درآوردن صدا و حرکات شغال ادامه می‌داد. او اولین کارش این بود که جوجه‌های سفره را پیش خود جمع کرده و آنها را همانند شغال می‌خورد. این حرکات او، اغلب موجبات تفریح و انبساط خاطر و تفریح اشراف و اعیان طهران را فراهم می‌ساخت.

منبع:کتاب شرح حال رجال ایران

نوشته مهدی بامداد ،جلد اول ص ۴۰۰

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *