آژنگ نیوز: یوری گاگارین،به طور کامل یوری آلکسیویچ گاگارین،زاده ۹ مارس ۱۹۳۴،در نزدیکی گژاتسک، نزدیک مسکودر روسیه، (اکنون گاگارین، روسیه) متولد شد ودر ۲۷ مارس ۱۹۶۸، درگذشت. وی به عنوان یک فضانورد ازشوروی ، در سال ۱۹۶۱ اولین مردی بود که سفر کرد.

گاگارین پسر یک نجار در یک مزرعه جمعی، در سال ۱۹۵۱ از یک مدرسه بازرگانی در نزدیکی مسکو به عنوان یک قالب ساز فارغ التحصیل شد. او تحصیلات خود را در کالج صنعتی در ساراتوف ادامه داد و همزمان دوره پرواز را گذراند. پس از اتمام این دوره، او وارد مدرسه کادت نیروی هوایی شوروی در اورنبورگ شد و در سال ۱۹۵۷ از آنجا فارغ التحصیل شد.

ert - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

فضاپیمای ۴تنی وستوک که  گاگارین در آن بود در ساعت ۹:۰۷صبح به وقت مسکو در ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ به فضا پرتاب شد.این سفینه یک بار در ۱ ساعت و ۲۹ دقیقه در حداکثر ارتفاع ۳۰۱ کیلومتری به دور زمین چرخید و در ساعت ۱۰.۵۵ صبح فرود آمد. این پرواز فضایی برای او و اتحاد جماهیر شوروی شهرت جهانی گسترده ای  به ارمغان آورد.به خاطر این پرواز به گاگارین نشان لنین اعطا شد و عنوان قهرمان اتحاد جماهیر شوروی و خلبان فضانورد اتحاد جماهیر شوروی به او اعطا شد. بناهای یادبودی متعددی برای او برپا شد و خیابان‌های مختلفی به افتخار او در سراسر اتحاد جماهیر شوروی تغییر نام دادند.

گاگارین دیگر هیچوقت و هرگز به فضا نرفت، اما در آموزش فضانوردان دیگر شرکت فعال داشت. او به دنبال پرواز تاریخی خود چندین تور به کشورهای دیگر انجام داد و از سال ۱۹۶۲ به عنوان معاون شورای عالی خدمت کرد. گاگارین همراه با یک خلبان دیگر درحادثه سقوط یک هواپیمای جت دو سرنشینه هنگامی که در حال پرواز معمولی توصیف شده بود، کشته شد. خاکستر او در طاقچه ای در دیوار کرملین قرار داده شد. پس از مرگ او در سال ۱۹۶۸، شهر گژاتسک به گاگارین تغییر نام داد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *