“آژنگ نیوز”:برخورد با شارلاتانیزم علمی در حوزه روانکاوی یک ضرورت است.برخی از مخاطبان پرسیده‌اند که چرا گفتی ”بحث‌های خود یونگ مشکل دارد و حالا آن را با اشعار سعدی هم آمیخته‌اند”؟

پاسخ ساده است: برای این‌که آثار متعدد تخصصی در حوزه‌ی روان‌کاوی را خوانده‌ام. اثر فوق یکی از این آثار است.
در معرفت علمی یکی از مهارت‌هایی که می‌آموزیم مهارت بررسی و ارزیابی‌ انتقادی‌ آثار و بحث‌های علمی است. وقتی این مهارت را بلد باشی، می‌توانی اعتبار آثار علمی در رشته‌های مختلف را با اندکی جست‌وجو و مطالعه و مشورت تخصصی بسنجی.

روان1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در علم نیز شارلاتان‌ها فعال‌اند و از این رو، ارزیابی‌ اعتبار مدعاها خیلی مهم است. شارلاتانیسم علمی در این قلمرو از جهل مردمان تغذیه می‌کند. این پدیده در همه‌ی جوامع وجود دارد و شبه علم را به خورد مردم می‌دهد و بازار پررونقی پیدا می‌کند.

روان‌کاوی حوزه‌ای در روان‌شناسی است که بعد از فروید و یونگ رشد بسیار پیدا کرده و تجدیدنظرهای مختلفی در آن شده است.

امروزه در روان‌کاوی بسیاری از آرای فروید و یونگ بی‌اعتبار شده‌اند و روان‌کاوان پس از آن‌ها، تجدیدنظرهای بسیاری کرده‌اند.

اکنون اهمیت فروید و یونگ بیش‌تر به خاطر بنیان‌گذاری‌ی این حوزه است. آن‌ها بنیان‌گذار تلقی می‌شوند و از این رو، بسیار محترم اند.

روان2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اما در ایران کسانی هنوز بر پایه‌ی سخنان منسوخ یونگ و فروید روان‌کاوی می‌فروشند و بر پایه‌ی جهل مردم بازار پررونقی دارند. اهل اندیشه و علم می‌بایست مواظب شارلاتانیسم علمی باشند و مردم را آگاه نمایند و از آنان بخواهند نظریه‌ها و اندیشه‌های جدید را در حوزه‌ی مربوطه بخوانند.

برخی از کسانی که امروزه آرای فروید و یونگ و امثالهم را با اشعار مولوی و سعدی و حافظ و دیگران می‌آمیزند، یا دانش کافی ندارند یا جزو شارلاتان‌های علمی هستند.

همین که در مواردی اندیشه‌ای به‌ظاهر علمی با افکار دینی و عرفانی و ادبی آمیخته شود، کافی است برای این‌که بدان مشکوک شوید.

حسن محدثی‌ گیلوایی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *