“آژنگ نیوز”: فضا پیمای آپولو ۱۱ اولین ماموریت یک فضانوردی با سرنشین بود که بر روی ماه فرود آمد. اولین گام‌های انسان در یک جسم سیاره‌ای دیگر توسط نیل آرمسترانگ و باز آلدرین در ۲۰ژوئیه ۱۹۶۹ (۲۵ تیر ماه سال ۱۳۴۸ خورشیدی) برداشته شد. فضانوردان همچنین اولین نمونه‌ها را از یک جرم سیاره‌ای دیگر به زمین بازگرداندند. آپولو ۱۱ به ماموریت اولیه خود – برای انجام یک فرود سرنشین دار برروی ماه و بازگشت از این  ماموریت به صورت سالم به زمین ، دست یافت . این اقدام راه را برای ماموریت های دیگر هموار کرد.

آپولو - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

فضاپیمای آپولو ۱۱ در ساعت ۱۳:۳۲:۰۰ در ۱۶ ژوئیه ۱۹۶۹ از کیپ کندی به فضا پرتاب شد. پس از ۲ ساعت و ۳۳دقیقه در مدار زمین، موتور S-IVB دوباره برای شتاب فضاپیما به سرعت مورد نیاز برای زمین روشن شد و بدین ترتیب امکان گریز ازجاذبه برای سفینه فضانورد فراهم شد.

سپس امکان قرار گرفتن در مدار ماه فراهم شد. این فضاپیما در مداری بیضوی (۶۱ در۱۶۹ مایل دریایی) قرار گرفت که ۱.۲۵ درجه نسبت به صفحه استوایی ماه متمایل بود. در مرحله بعد  سیستم نیروی محرکه ماژول خدمات دوباره روشن شد و مدار تقریباً دایره ای (66 در 54 مایل دریایی) بالای سطح ماه ایجاد شد. هر گردش دو ساعت طول کشید. عکس های گرفته شده از مدار ماه، نماهای وسیعی را برای مطالعه زمین شناسی منطقه ای ماه فراهم می کرد.

ماژول قمری (LM)، با فضانوردان آرمسترانگ و آلدرین، در ساعت ۱۰۰:۱۴ GET، پس از بررسی کامل همه سیستم‌های LM، از ماژول سرویس فرمان (CSM) خارج شد. در ساعت ۱۰۱:۳۶ GET موتور فرود LM به مدت تقریبی ۲۹ ثانیه روشن شد و فرود به سطح ماه آغاز شد. در ساعت ۱۰۲:۳۳ GET، موتور نزولی LM برای آخرین بار روشن شد و تا لحظه برخورد به سطح ماه سوخت. بدین ترتیب آپولو11پس از   ۱۰۲ ساعت و۴۵ دقیقه و ۴۰ ثانیه پس از پرتاب، روی ماه فرود آمد.

بلافاصله پس از فرود بر روی ماه، آرمسترانگ و آلدرین ،خود را برای فرود و راه رفتن بر سطح ماه آماده کردند. پس از صرف غذا، یک دوره خواب کوتاه مدت برنامه ریزی شده به درخواست فضانوردان رفتن بر روی ماه به تعویق افتاد و فضانوردان آماده سازی برای فرود به سطح ماه را مجددا آغاز کردند.

۱۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

فضانورد آرمسترانگ ابتدا از فضاپیما بیرون آمد. در حین فرود، او از یک مجموعه پیشرفته که دوربین تلویزیون سطحی روی آن قرار داشت بهره گرفت .بر این اساس، دوربین اولین قدم انسان را بر روی ماه در ساعت ۱۰۹:۲۴:۱۹ GET ثبت کرد. نمونه‌ای از مواد سطح ماه جمع‌آوری و انبار شد تا اطمینان حاصل شود که اگر یک اتفاق غیرقابل پیش‌بینی نیاز به پایان زودهنگام فعالیت‌های سطحی برنامه‌ریزی‌شده داشته باشد، نمونه‌هایی از مواد سطح ماه به زمین بازگردانده ‌شوند. فضانورد آلدرین نیز متعاقباً به سطح ماه فرود آمد.

آی ۱۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

فضانوردان اقدامات  برنامه ریزی شده ای را انجام دادند که شامل استقرار یک آزمایش ترکیب باد خورشیدی (SWC)، جمع آوری نمونه بزرگتر از مواد ماه، عکس های پانوراما از منطقه نزدیک محل فرود و افق ماه،  وعکس های نزدیک از مکان بود. جمع آوری مواد ازسطح ماه، استقرار یک بازتابنده لیزری (LRRR) و یک بسته آزمایشی لرزه‌ای غیرفعال (PSEP)، تیز از اقدامات دیگربودند.

تقریباً دو ساعت  و ربع ساعت پس از فرود آمدن به سطح، فضانوردان آماده‌سازی برای ورود مجدد به LM را آغاز کردند و پس از آن فضانوردان خوابیدند.سپس فرود از ماه آغاز شد. در بازگشت آپولو ۱۱ با سرعت ۳۶۱۹۴ فوت بر ثانیه (۱۱۳۰۲ متر بر ثانیه) وارد جو زمین شد و در اقیانوس آرام فرود آمد.

ترجمه:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *