“آژنگ نیوز”: پارس فیلم کوشان، در فیلمسازی ایران،نقش قابل توجهی داشته است. در سال ۱۳۲۷ خورشیدی زمانی بود که چند فیلم ایرانی ساخته شده بودند. اما ساخت این فیلمها بیشتر به همت شخصی بود وسازماندهی مناسبی برای آن در نظر گرفته نشده بود. در این زمان اسماعیل کوشان که در آلمان درس اقتصاد می خواند به ایران آمد و تالش کرد که به  وضعیت سینمای ایران و برقرار کردن صنعت سینمای ایران اقدام کند.

پایه گذاری صنعت سینما

در اولین گام کوشان چند فیلم خارجی را به زبان فارسی دوبله کرد  و در سینماهای ایران به نمایش گذاشت.او همچنین ازنخستین فیلمهای ناطق سینمای ایران به نام ؛طوفان زندگی؛ را به بازار عرضه کرد.موفقیت فیلم موجب گردید که کوشان استودیوی پارس فیلم را بنیان گذاشت.این استودیو در طول دوران فعالیت خود در تولید نزدیک به صد و سی فیلم نقش داشت.اما مهمتر از همه این بود که استودیو پارس فیلم پایه گذار صنعت سینمای ایران شد.

سینمای ایران رنگی می شود

با شکل گیری استودیو فعالیتهای سینمایی کوشان گسترش یافت.در سال ۱۳۳۷برای از بین بردن رکود و شکستهای مالی فیلمهای سینمایی اقدام به ساخت فیبمهای سینه سکوپ و رنگی کرد.در این زمان پرده عریض و سینماسکوپ از سوی کمپانی های آمریکایی برای مقابله با تلویزیون بوجود آمد.

کوشان 397 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

کوشان در این سال به آلمان سفر کرد و لنزهای مخصوص سینماسکوپ را وارد ایران نمود.در این زمان اولین فیلم رنگی سینماسکوپ با نام عروس فراری با ایفای نقش ناصر ملک مطیعی و دلکش ساخته شد.عروس فراری از آن جهت که هنوز وسائل چاپ و ظهور فیلم رنگی در ایران  وجود نداشت در آلمان چاپ شد و در سال۱۳۳۸ پس از نمایش در ایران یکباره تحول عظیمی را در سینما سبب شد و بار دیگر ده ها هزار نفر تماشاگر برای سینمای ایران فراهم شد.

لابراتور رنگی وارد ایران شد

توفیق بزرگ تجاری فیلم عروس فراری سبب شد که کوشان اقدام به وارد کردن لابراتوار رنگی به ایران کرد. از این لابراتوار برای ساخت فیلمهای خارج از استودیو پارس هم بهره گرفته شد. گرایش به تولید فیلمهای رنگی موجب شد که در سالهای ۱۳۳۸و ۱۳۳۹ ایران در رتبه ششمین کشور از نظر ساخت فیلمهای رنگی سینماسکوپ قرار بگیرد.

تولید فیلم جشنواره ای

با گسترش فعالیتهای پارس فیلم و فروش خوب بیشتر فیلمها ،امکان تولید فیلمهای متنوع و از جمله جشنواره ای !هم فراهم امد.استودیو کوشان به همین منظور فیلم “طلسم شکسته”به کارگردانی سیامک یاسمی را تولید کرد.

این فیلم سینماسکوپ و رنگی به نوان نماینده سینمای ایران به فستیوال فیلم برلین فرستاده شد.فیلم در بخش جنبی جشنواره به نمایش در آمد .فیلمبرداری آن که توسط دکتر کوشان انجام شده بود،مورد توجه قرار گرفت و کوشان به اتفاق  ناصر ملک مطیعی در جشنواره حضور یافتند.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *