“آژنگ نیوز”:سرنوشت زنان ناصرالدین شاه پس از مرگ او چه شد؟ در بین شاهان قاجار، ناصرالدین شاه به لحاظ زمان سلطنت و تعداد زنان حرمسرایش گوی سبقت را از دیگر همگنانش ربوده است.

شرح اوصاف دوران سلطنت و سوگلی‌های حرمسرای ناصرالدین شاه در منابع مختلف تاریخی و سفرنامه‌های آن دوره به تفصیل آمده است. منابع در مورد تعداد زنان این شاه قاجاری البته همه اتفاق نظر ندارند، اما به هر صورت اگر سخن قهرمان میرزا سالور عین‌السلطنه را در کتاب خاطراتش مبنا قرار دهیم، او ۱۱۲ زن صیغه‌ای و عقدی داشته و بیش از ۲۰۰۰ نوکر و کلفت نیز در کار خدمت رسانی به حرمسرای عریض وطویل وی بودند.

مشهورترین زنان عقدی ناصرالدین شاه گلین خانم،‌ خجسته خانم تاج‌الدوله ،‌ شکوه‌السلطنه و‌ جیران معروف به فروغ‌السلطنه و سرورالسلطنه بودند.

زنان ناصرالدین شاه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

پس ازقتل او و ورود حرمسرای شاه جدید، زنانش باید حرمخانه را تخلیه می‌کردند. بنابراین آنان را روز ششم محرم ۱۳۱۳ هـ . ق. پیش از پایان عده‌شان از اندرون بیرون کردند. گروهی با الاغ کرایه، دسته‌ای با تراموا، شماری پیاده و برخی نیز با کالسکه بیرون رفتند. مردم هم دسته‌دسته و گروه گروه در خیابان ایستاده بودند و تماشا می‏ کردند. هر کس به خود وعده می‏ داد و یکی را انتخاب می‌کرد. این زن‌ها که روزگاری نه چندان دورسیمای آنها را آسمان نمی‏ دید و در وقت بیرون‌آمدن صدای «دور شو کور شو پس برو» گوش عالم را کَر می‏ کرد به این حال بیرون می‏ رفتند و دل مردم به حال آنها می‌سوخت. آنها در تمام کوچه‌ها و محلات شهر پراکنده شدند. بعضی‌ها که جا و مکان نداشتند به خانه‏ های دختران ناصرالدین‌شاه و اقوام دور خود پناه بردند.

به سخن عین‌السلطنه «هیچ صحبتی در آن روزها بیشتر از این صحبت رواج نداشت. هر دو نفر آدمی که در جایی نشسته بودند از این موضوع صحبت می‌کردند. طوری صحبت آنها شیوع دارد که بالاتر از صحبت قتل شاه در این ایام است‏. ۵۰ سال سلطنت ناصرالدین‌شاه و ۷۰ سال عمر او به جمع‌‌آوری و تربیت اینها صرف شد و حقیقت از هر‌جهت در این کار استاد بود و مثل او احدی در این کار قوه و قدرت نداشت.»

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *