“آژنگ نیوز”:برگزاری نمایشگاه تاریخ ۵ هزار ساله ایران در لندن.موزه “ویکتوریا و آلبرت” لندن نمایشگاهی از پنج هزار سال فرهنگ و هنر ایران برگزار می‌کند. درهای نمایشگاه از روز شنبه ۸ خرداد (۲۹ مه) بر روی علاقمندان گشوده می‌شود.در این نمایشگاه،بیش از ۳۰۰ اثر متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی ایران در ۱۰ بخش مختلف به نمایش گذاشته خواهند شد.نمایشگاه موزه ویکتوریا و آلبرت اولین نمایشگاه انگلیسی در ۹۰ سال گذشته است که روایتی ۵ هزار ساله از هنر، طراحی و فرهنگ ایرانی ارائه می‌دهد.

از شاخص‌ترین آثاری که در این موزه به نمایش درمی‌آیند می‌توان به منشور حقوق بشر کوروش و تکوک شیر غران اشاره کرد.این نمایشگاه از ۱۰ بخش با ترتیب تاریخی تدارک دیده شده و درست شبیه به یک شهر با دروازه، باغ، قصر و یک کتابخانه است. اشیاء به نمایش درآمده در این نمایشگاه شامل آیتم‌های قرضی از مجموعه‌هایی از آمریکا، روسیه، فرانسه، بلژیک و انگلیس هستند.

بخش اول نمایشگاه ایران “اسطوره‌ای” از ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد آغاز شده و پیش از رسیدن به تمدن‌های اولیه پارسی، تشکیل امپراتوری ایران، حکومت ساسانیان و ظهور دین زرتشتی، تصویری متنوع از جغرافیای ایران ارائه می‌دهد.

image 200 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اثرهای تاریخی شامل دست‌نوشته‌، کاشی، فرش، پارچه و عکس است که از دوره‌های باستان، پس از اسلام و دوران معاصر انتخاب شده‌اند.جان کرتیس (John Curtis) از متصدیان این نمایشگاه می‌گوید: «بازدیدکنندگان از کیفیت و تنوع اشیا (به نمایش درآمده از) ایران باستان متحیر خواهند شد.»

یکی از چشمگیرترین و جالب‌ترین بخش‌های این نمایشگاه، بخش Royal Patronage است که به ظهور دوباره پادشاهی از قرن ۱۳ به بعد در ایران اختصاص دارد. در این بخش، سه نقاشی ده متری از ساختمانهای کاشی‌کاری شده شهر اصفهان از سقف آویزان می‌شوند تا در همراهی با یک نمای مبتنی بر واقعیت افزوده، ظاهر یک گنبد کامل را بازسازی کنند.

ادبیات یکی از مضامین اصلی تاریخ و هنر ایران است. یک بخش این نمایشگاه به شعر و استفاده از آن در نسخه‌های خطی اختصاص دارد و بخش دیگر به شاهنامه حماسی حکیم فردوسی. این نسخه‌های نادر و پرنقش و نگار که از مجموعه “Sarikhani” در آکسفوردشایر و کتابخانه بریتانیا قرض گرفته شده‌اند.

بخش دیگر نمایشگاه به آثار مدرن و معاصر برخی از هنرمندان برجسته ایران از جمله آثار پرویز تناولی، منیر فرمانفرمائیان و شیرین نشاط اختصاص یافته است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *