به گزارش “آژنگ نیوز”نگاهی به جام طلایی مارلیک با قدمت جند هزار ساله.این اثر تاریخی که در پاییز سال ۱۳۴۰ خورشیدی توسط باستانشناسان ایرانی به سرپرستی شادروان دکتر عزت الله نگهبان در تپه باستانی مارلیک یا همان چراغعلی تپه روستای نصفی رودبار کشف شده ؛امروزه در موزه ایران باستان تهران از آن نگهداری می شود.
این اثرارزشمند که میراث نیاکانمان ونماد قوم باستانی آمارد است، یکی از جام های طلای حاصل از کاوش گورستان مارلیک است که از گور بیست و شش به دست آمده و متعلق به اواخر هزاره دوم و اوایل هزاره اول پیش از میلاد است.

image 51 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

هیجده و شش سانتی متر ارتفاع دارد و به صورت نقش حکاکی برجسته با چهار گاو بالدار اسطوره ای تزیین شده است. سر گاوها به صورت برجسته و با تکنیک چکش کاری از بدنه ظرف بیرون آمده است. هر جفت از گاوهای بالدار به شکل قرینه در حال بالا رفتن از یک درخت تزیینی نخل مانند هستند.

این حیوانات تخیلی در نهایت تحرک و جانداری نمایش داده شده و بر روی پاهای عقب ایستاده اند.، پاهای جلو را بالا آورده و در اطراف تنه و شاخه های درخت تکیه داده اند. لبه جام با نوار مفتولی بسیار نازکی بصورت فشرده و متراکم تزیین شده و در محل اتصال بدنه جام به کف، دارای برآمدگی تقریبا زاویه داری است.

ترکیب نقوش حیوانات بالدار و درخت موسوم به درخت زندگانی بیشتر در دوره آهن در هزاره اول پیش از میلاد در ایران و بین النهرین رواج داشته است.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *