“آژنگ نیوز”خط کش در طول تاریخ بشر،جایگاه ویژه ای داشته است.خط کش ابزاری است که می تواند برای اندازه گیری مسافت و یا ترسیم خطوط مستقیم در چاپ ، هندسه ، رسم فنی و موارد دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

در طول تاریخ ، انسانها معمولاً اعضای بدن خود را به عنوان واحد اندازه گیری دستی و پایی در نظر می گرفتند. البته مردم  روی زمین بیش از چهار هزار سال است  که از چیزهایی(مثل انواع چوب) برای کمک به آنها در اندازه گیری استفاده می کردند.

image 73 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

رواج سیستم متریک و خط کش

تا اینکه سیستم متریک برای سنجش آسانتر و دقیق تر؛ در فرانسه اختراع شد و در اواخر قرن هجدهم اکثر کشورهای جهان آن را پذیرفتند. قدیمی ترین وسیله اندازه گیری که تاکنون حفظ شده ، یک میله از آلیاژ مس است که قدمت آن به2650 سال قبل از میلاد می رسد.این خط کش توسط آشورشناس آلمانی اکارد آنگر هنگام حفاری در منطقه نیپور پیدا شد. حاکمان این منطقه از این وسیله ساخته شده از عاج ؛در دوره تمدن دره سندیعنی قبل از 1500 قبل از میلاد نیز  آنرامورد استفاده قرار می داده اند.

اولین خط کش تاشو و انعطاف پذیر نیز توسط آنتون اولریش در سال 1902 اختراع و ساخته شد.

اندازه و جنس خط کش

خط کش ها  در اشکال و اندازه های مختلف قرار دارند. برخی از این  خط کشها ازمواد پلاستیکی ، چوبی و فلزی ساخته شده اند. ازفلز،به عنوان ماده ای مستحکم ،اغلب برای ساختن خط  کشهای مخصوص کارگاه استفاده میشود. خط کشهایی که برای کارهای اداری استفاده می شوند معمولاً از چوب ساخته می شوند. خط کش ها را می توان در اندازه های مختلف ساخت. اندازه معمول برای خط کش میز 30 سانتی متر است. اندازه خط کش طولانی تر 45 سانتی متر است. همچنین خط  کشهای کوچکی وجود دارد که می توانند در جیب جای بگیرند و خط  کشهای نجارینیز می توانند به صورت زیگ زاگ جمع شوند. برای اندازه گیری فواصل بزرگتر از از دستگهای متری کوچک که یک نوار فلزی به حالت فنری دارند، استفاده می شود اما امروزه برای  اندازه گیری فاصله های دور از فاصله  سنجهای لیزری به عنوان جایگزین استفاده می شود.

image 74 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

تنوع کاربرد خط کش

سه کاربرد اصلی خط کش رو میزی ، اندازه گیری ، ترسیم خطوط و راهنمای مستقیم برش با تیغه تیز است.

خط کش خط سنج  نیزخط کشی است که بیشتر در صنعت چاپ استفاده می شود. واحدهای موجود در این نوع خط کش ها میلی متر ، اینچ ، پیکاس و نقطه هستند.

با خط کش همیشه خط مستقیم را اندازه نمی گیرند. گاهی اوقات ، مانند صنعت خیاطی ، برای اندازه گیری دور کمر فرد خط کش ویژه ای لازم است ، بنابراین یک ابزار اندازه گیری تاشو برای این منظور وجود دارد.

ترجمه :احسان محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *