“آژنگ نیوز”سازمان جهانی یونسکو در بزرگداشت جشن نوروز  می نویسد:نوروز ، به معنای “روز جدید” ، یک جشن اجدادی است که اولین روز از بهار و تجدید طبیعت را رقم می زند.این رسم کهن، شامل آیین ها ، مراسم و رویدادهای فرهنگی و همچنین لذت بردن از یک وعده غذایی خاص در کنار عزیزان است. مردم لباس های جدید پوشیده می پوشند ، با خانوادهها و دوستان دیدار می کنند و هدایایی متعدد ، مخصوصاً برای کودکان ، رد و بدل می شود.

بیش از ۳هزار سال است در بالکان ، حوزه دریای سیاه ، قفقاز ، آسیای میانه ، خاورمیانه و سایر مناطق هرکدام به گونه ای برای آغاز بهارجشن گرفته می شود ،بدین شکل این جشن، ارزش های صلح و همبستگی بین نسل ها و درون خانواده ها و همچنین آشتی و همسایگی را ارتقا می بخشد.

image 140 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

جشن نوروزاز آنجا که به تنوع فرهنگی و دوستی در بین مردم و جوامع مختلف کمک می کند ، با اهداف یونسکو نیز مطابقت دارد.

این ارتباط به ویژه در رابطه با کنوانسیون ۲۰۰۳ وبرای حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس بسیار دارای اهمیت است.نوروز به عنوان عنصری فرهنگی و جهانی در سال ۲۰۰۹ ثبت شد و در سال ۲۰۱۶ به ابتکار مشترک افغانستان، آذربایجان ، هند ، ایران (جمهوری اسلامی) ، عراق ، قزاقستان ، قرقیزستان ، پاکستان ، تاجیکستان ، ترکیه ، ترکمنستان و ازبکستان. در فهرست آیین های میراث فرهنگی ناملموس بشریت ثبت شد.

در سال ۲۰۱۰ ، “روز جهانی نوروز” توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی قطعنامه ای اعلام شد . این قطعنامه از تلاش کشورهای عضو که در آن نوروز برای حفظ و توسعه فرهنگ و سنت های مربوط به نوروز جشن گرفته می شود استقبال می کند و کشورهای عضو را تشویق می کند تا برای آگاهی از نوروز و سازماندهی رویدادهای سالانه به مناسبت این جشن تلاش کنند.

ترجمه احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *