“آژنگ نیوز”:عصر شنبه‌های بخارابه بحث و گفت‌وگو دربارۀ کتاب «تاریخ بخارای صغیر»اختصاص دارد.

پنجاه و هشتمین نشست عصر شنبه‌های مجلۀ بخارا اختصاص یافته است به بحث و گفت‌وگو دربارۀ کتاب «تاریخ بخارای صغیر». این نشست با همکاری مؤسسه ایکوم و انتشارات نگارستان اندیشه در ساعت پنج بعدازظهر شنبه بیست و دوم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ با حضور ابراهیم خدایار، حسن باستانی راد، حسن شجاعی‌مهر (مصحح کتاب)، احمد محیط طباطبایی و علی دهباشی در کافه مانا برگزار می‌شود.

fohvhd wydv - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

کتاب حاضر که با نام «تاریخ بخارای صغیر» به تازگی از سوی انتشارات نگارستان اندیشه و با تصحیح و توضیحات حسن شجاعی‌مهر به مخاطبان و علاقه‌مندان عرضه شده، مشتمل بر سه کتاب و رساله در تاریخ کاشغر و یارکند است. از آن روی که این ناحیه در متون تاریخی همواره «بخارای صغیر» نامیده می‌شد، لذا مصحح این نام را برای مجموعۀ حاضر برگزیده است. نخستین کتاب از این مجموعه، «ت‍اری‍خ‌ ک‍اش‍غ‍ر» اثر م‍ح‍م‍د ع‍اطف ‌ب‍ی‍گ ‌از م‍س‍ت‍وف‍ی‍ان‌ ت‍وپ‍خ‍ان‍ه ع‍ث‍م‍ان‍ی است که حدود سال ۱۸۸۵ میلادی ب‍ه زب‍ان‌ ت‍رک‍ی ‌ع‍ث‍م‍ان‍ی ‌نگاشته شده است. این کتاب تاریخ‌ ک‍اش‍غ‍ر در سده‌های هجدهم و نوزدهم میلادی همراه با م‍طال‍بی درباره م‍ردم‌ش‍ن‍اس‍ی ‌و م‍ع‍ادن‌ و ج‍غ‍راف‍ی‍ای‌ کاشغر است. دومین اثر، کتاب «کاشغریه» تالیف الکسی نیکولایویچ کوروپاتکین ژنرال خبره نظامی روس است که بعدها وزیر جنگ روسیه شد. این کتاب، یکی از مهم‌ترین منابع معاصر درباره کاشغر است. آخرین بخش این اثر، کتاب «یارکند» خلاصه گزارش ماموریت نخست داگلاس فورسیت دیپلمات انگلیسی به یارکند در سال ۱۸۷۰م است.

این نشست در ساعت پنج بعدازظهر شنبه بیست و دوم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در کافه مانا (به نشانی: بلوار کشاورز، خیابان وصال شیرازی، کوچه اسلامی ندوشن، پلاک ۶) برگزار می‌شود. ورود برای عموم آزاد است.

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *