“آژنگ نیوز”:ساختمان رایشتاگ (پارلمان) آلمان در برلین در چنین روزی در سال۱۹۳۳ میلادی آتش گرفت.این رویدادی کلیدی در استقرار دیکتاتوری نازی ها در کشور آلمان بود.سران نازی و شرکای ائتلاف آن از این آتش سوزی استفاده کردند تا ادعا کنند که کمونیست ها در حال برنامه ریزی یک قیام خشونت آمیز هستند. آنها ادعا کردند که برای جلوگیری از این امر به تصویب یک قانون فوری نیاز است.

رایشتاگ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

البته به طور گسترده تصور می شود که توسط خود دولت تازه تاسیس نازی برای تغییر افکار عمومی این حادثه ساخته شده است.

تش سوزی کمی بعد از ساعت ۹شب در رایشستاگ رخ داد و آنقدر آتش گرفت که در عرض یک ساعت سالن اصلی که در آن نمایندگان مردم آلمان در هنگام جلسه پارلمان در آن گردهم می آیند به طور کامل ویران شد. شعله‌های آتش که از گنبد شیشه‌ای بزرگی که بر ساختمان فرا گرفته بود می‌پریدند تا کیلومترها در اطراف دیده می‌شد.

رایشتاگ۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

حزب نازی از فضای هراس به نفع خود استفاده کرد و ضد کمونیسم را تشویق کرد. گورینگ اعلام کرد که کمونیست ها برای سرنگونی جمهوری وایمار یک قیام ملی را برنامه ریزی کرده بودند. این هیجان کمک کرد تا مردم علیه کمونیست ها، یکی از مخالفان اصلی نازی ها، برانگیزند و۴هزارنفر به زندان افتادند. یک روز پس از آتش سوزی، هیندنبورگ فرمان اضطراری برای حمایت از مردم آلمان را امضا کرد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *