“آژنگ نیوز”:استن لورل، کمدین انگلیسی الاصل، از تیم کمدی لورل و هاردی، در سن ۷۴ سالگی در چنین روزی در سال ۱۹۶۵ درگذشت.آرتور استنلی جفرسون، معروف به استن لورل، بازیگر، نویسنده و کارگردان فیلم کمدی انگلیسی بود که به عنوان نیمه اول کمدی دو بازیگر لورل و هاردی شهرت داشت.

لورل - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

حرفه او از فیلم های صامت اوایل قرن بیستم تا پس از جنگ جهانی دوم ادامه داشت. استن لورل در ۱۶ ژوئن ۱۸۹۰ در خانه پدربزرگ و مادربزرگش در خیابان آرگیل ۳، اولورستون در منطقه فرنس در لنکاوی، انگلستان به دنیا آمد. والدین او، آرتور و مج جفرسون، هر دو در تئاتر فعال بودند و همیشه بسیار مشغول بودند. اما زندگی خانگی استن در اسقف اوکلند، شهرستان دورهام هنوز هم زندگی شادی داشت.

در سال های اولیه زندگی، او زمان زیادی را با مادربزرگش سارا متکالف زندگی می کرد. او در مدرسه گرامر کینگ جیمز اول، اسقف اوکلند و مدرسه پادشاه، تاینموث تحصیل کرد و مدتی در آکادمی روترگلن شرکت کرد. پدرش چندین تئاتر مختلف را مدیریت کرد. یکی از آنها تئاتر ادن در اسقف اوکلند است که مدت ها ست تخریب شده است. استن تمایلی طبیعی به تئاتر داشت و اولین اجرای حرفه‌ای او روی صحنه در ۱۶ سالگی در بریتانیا پانوپتیکون در گلاسکو، اسکاتلند بود.

در سال ۱۹۱۰، او به گروه بازیگران فرد کارنو، که شامل چارلی چاپلین جوان نیز بود، پیوست. مدتی استن به عنوان شاگرد چاپلین عمل کرد. گروه کارنو به آمریکا سفر کرد و چاپلین و لورل را برای اولین بار به ایالات متحده برد. از سال ۱۹۱۶ تا ۱۹۱۸، او با آلیس و بالدوین کوک همکاری کرد که دوستان مادام العمر شدند. در میان دیگر بازیگران، لورل برای مدت کوتاهی در کنار الیور هاردی در فیلم صامت کوتاه سگ خوشبخت کار کرد. این همکاری قبل از تبدیل شدن این دو به یک تیم بود.

پس از انحلال شرکت کارنو استن لورل در یک تور آمریکایی در سال ۱۹۱۳، جفرسون چندین سال در فیلم‌های آمریکایی و وودویل کار کرد و در این مدت پس از اینکه تصمیم گرفت نام هنری با ۱۳ حرف بدشانسی است، نام خانوادگی خود را به لورل تغییر داد. اولین فیلم کوتاه او آجیل در ماه مه (۱۹۱۷) بود. او در اوایل دهه ۱۹۲۰ به عنوان ستاره مجموعه فیلم های کوتاه کمدی خود موفقیت جزئی پیدا کرد، اما در عرض چند سال، بازیگری در جایگاه دوم قرار گرفت و به عنوان کارگردان و نویسنده کار کرد.

لورل ۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

او در سال ۱۹۲۵ با استودیو هال روچ قرارداد امضا کرد با این درک که وظایف اصلی او پشت دوربین خواهد بود. یک سال بعد، او و الیور هاردی هر دو به عضویت «آل استارز» روچ، گروهی متشکل از کمدین‌های سینما، درآمدند. لورل به زودی در مقابل دوربین قرار گرفت و در سال ۱۹۲۷ با هاردی همراه شد. اولین کمدی مشترک موفق آنها فیلم صامت پوشیدن شلوار روی فیلیپ (۱۹۲۷) بود.

گروه گزارش

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *