“آژنگ نیوز”:تصویری ازدفتر قدیمی فروش “سالنمای راستی”،در این صفحه دیده میشود.این دفتر در ابتدای خیابان حافظ واقع شده است.سالنمای راستی یکی از قدیمی ترین تقویم های ایرانی است که از سوی پیشکسوتان چاپ و هم میهنان زرتشتی از سالهای دور منتشر میشده است.

IMG 20231127 084422 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

کیخسرو خسرویانی راستی، بنیانگذار سالنامه و چاپخانه راستی فعالیت خود را از سال ۱۳۲۲خورشیدی در تهران فعالیت خود را آغاز کرد.او در چاپخانه خود علاوه بر این تقویم؛ کتابهای مربوط به پیروان زرتشت و نیزدفتر یادداشت، فاکتور و کارت ویزیت با آرم مخصوص به خود راچاپ میکرد.

خسرویانی بسیار فعال بود و در روز جشن‌هایی مانند نوروز، سده، مهرگان، تیرگان، روزهای وررام ایزد اشتاد ایزد و مهر ایزد آگهی‌های مربوط را چاپ می‌کرد و سوار بر دوچرخه به همه‌ی مغازه‌ها و محل کسب زرتشتیان می‌فرستاد تا در روزهای سنتی زرتشتیان، جشن‌های ماهیانه و مراسم بایسته محل کسب خود را تعطیل و در آیین‌ها شرکت کنند.

تقویم زرتشتی از قدیمی ترین و دقیق ترین تقویمهای ایران است.‌ آریایی‌ها که به ایران آمدند تقویمی که وجود داشت تحت تاثیر تقویم بابلی‌ها بود. آن تقویم دقت لازم را نداشت چون براساس کشاورزی چیده شده بود. در دولت هخامنشی نیاز بود که ملت‌ها سازماندهی بشوند. در نتیجه تقویم خورشیدی را مرتب کردند و تقویمی که ۳۶۰ روز بود تبدیل به ۳۶۵روز شد. خیام این تقویم را کامل کرد. اکنون نیز کامل‌ترین تقویم دنیا همین تقویم بر مبنای سال خورشیدی ما ایرانی‌هاست که مبدا آن تقویم دوره‌ی هخامنشی است.

این ساختمان از قدیمی ترین ساختمانهای منطقه بهجت آباد است که به عنوان یک اثر تاریخی میتواند در نظر گرفته شود.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *