“آژنگ نیوز”:چرا برخی هنوز بر این باورند که زمین مسطح است؟ علیرغم اجماع علمی مبنی بر گرد بودن زمین، بسیاری از مردم هنوز به خلاف آن اعتقاد دارند، یعنی زمین صاف است. چگونه می توان این واقعیت را توضیح داد؟

با وجود همه شواهد، چه چیزی می تواند باعث شود که مردم باور کنند که زمین صاف است؟ یک مطالعه اخیر نشان داد که باورمندان در مورد مسطح بودن زمین به دانش علمی خود اطمینان بالایی دارند.در عین حال، این گروه کمترین دانش واقعی را از آن دارند. این مثال چیزی را نشان می دهد که توسط روانشناسان به عنوان اثر دانینگ-کروگر شناخته می شود. ماهیت این پارادوکس این است که وقتی در مورد موضوعی اطلاعات کمتری دارید، احتمالاً بیش از حد به توانایی های خود اعتماد دارید. در حالی که توضیح اینکه چه چیزی باعث ایجاد اثر می شود دشوار است، به ما کمک می کند تا پدیده زمین های مسطح را درک کنیم. این وابستگی مذهبی یا دیدگاه های سیاسی آنها نیست که آنها را تحریک می کند تا به باور خود برسند. مردم بر این باورند که زمین مسطح است زیرا آنها اطلاعات کافی در مورد علم ندارند اما هنوز هم دانش خود را بیش از حد ارزیابی می کنند. البته این یک گرایش کاملاً طبیعی ذهن انسان است که یک مسیر منطقی نادرست را انتخاب کند، زیرا بسیاری از مردم در اثبات گرد بودن زمین با استفاده از دانش روزمره خود یا سایر ابزارهای لازم برای جمع آوری مشکلات (هرچند جزئی) خواهند داشت. اکثر مردم حتی زمانی که خود نمی توانند حقایق علمی را تأیید کنند به دانشمندان اعتماد می کنند، برخی مانند باورمندان به مسطح بودن زمین، بیش از حد شک دارند. با این حال، دانش در مورد شکل زمین بر اساس سال ها مشاهدات و شواهد تجربی از زمینه های مختلف علوم است. آیا اثبات گرد بودن زمین دشوار است؟ در واقع، اثبات گرد بودن زمین کار دشواری نیست، زیرا شواهد علمی بسیار زیادی وجود دارد که این واقعیت را تأیید می کند. مفهوم زمین کروی برای قرن ها درک شده است و شواهد مختلفی از آن پشتیبانی می کند. به عنوان مثال، در اینجا دلایلی است که می توان برای گفتن اینکه سیاره ما شکل گرد تقریباً کاملی دارد؛از آن استفاده کرد:

مشاهدات از فضا: تصاویر و داده های ماهواره ها و فضاپیماها به وضوح زمین را به عنوان یک جسم گرد نشان می دهند. فضانوردان در فضا نیز گزارش های دست اولی از انحنای زمین ارائه کرده اند.

زمین۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

سفر در سراسر جهان: سفر به دور زمین در هر جهتی در نهایت شما را به نقطه شروع خود بازمی گرداند. این با یک زمین کروی مطابقت دارد و با سفرهای دور پیمایش بیشماری نشان داده شده است.

گرانش: این نیروی طبیعی است، گرانش، به گونه ای رفتار می کند که گویی زمین یک جسم عظیم است که جرم آن در مرکز آن متمرکز شده است که با شکل کروی مطابقت دارد. نیروی گرانش اجسام را به سمت مرکز جرم می کشد و به عنوان مثال، آب را به شکل کروی در می آورد. گرانش همچنین در سطح زمین در نزدیکی قطب ها کمی قوی تر و در استوا ضعیف تر است. این تغییر در گرانش با شکل کروی مایل زمین مطابقت دارد.

مسیرهای پرواز هواپیما: جهت یابی هواپیماها و محاسبه مسیرهای پرواز بر اساس فرض یک زمین کروی شکل است. پروازهای طولانی مدت هنگام تعیین کارآمدترین مسیرها، انحنای زمین را در نظر می گیرند.

غروب و طلوع خورشید: تغییر زاویه نور خورشید در طول طلوع و غروب خورشید و همچنین این واقعیت که مکان های مختلف این رویدادها را در زمان های مختلف تجربه می کنند را می توان با یک زمین کروی توضیح داد.

کشتی‌ها در افق: همانطور که کشتی‌ها از ناظری در ساحل دور می‌شوند، به تدریج از پایین به بالا ناپدید می‌شوند که مطابق با انحنای زمین است. پدیده ناپدید شدن بدنه به عنوان “اثر کشتی غرق شده” شناخته می شود.

سایه زمین بر روی ماه: در طول ماه گرفتگی، زمین یک سایه گرد بر روی سطح ماه می اندازد. شکل این سایه همیشه گرد است و شواهد بصری از شکل کروی زمین ارائه می دهد.

مدت زمان پرواز: مدت زمانی که طول می کشد تا یک هواپیما بین دو نقطه روی زمین پرواز کند را می توان با انحنای زمین توضیح داد. پروازهایی که در مسافت های طولانی سفر می کنند، به ویژه پروازهایی که از اقیانوس ها عبور می کنند، انحنای زمین را در مسیر پرواز خود در نظر می گیرند.

نمایی از ارتفاعات بالا: مشاهدات از مکان‌های مرتفع، مانند کوه‌ها یا ساختمان‌های بلند، امکان دید گسترده‌ای از افق را فراهم می‌کند. با افزایش ارتفاع ناظر، انحنای آن آشکارتر می شود.

اثر کوریولیس: اثر کوریولیس، که بر چرخش جریان‌های جوی و اقیانوسی تأثیر می‌گذارد، با چرخش زمین همخوانی دارد. اگر زمین صاف بود این پدیده رخ نمی داد.

مدارهای ماهواره ای: مدار ماهواره ها تحت تأثیر میدان گرانشی و چرخش زمین است. مکانیک مدارهای ماهواره با زمین که یک جرم تقریباً کروی است، همسو است.

امااولین کسی که ثابت کرد زمین گرد است چه کسی بود؟ یونانی ها جزو اولین کسانی بودند که شواهد و استدلال هایی ارائه کردند که نشان می دهد زمین گرد است. یکی از اولین طرفداران شناخته شده زمین کروی فیلسوف یونانی فیثاغورث (حدود ۵۷۰-۴۹۵ قبل از میلاد) بود. با این حال، پارمنیدس، شاگرد فیثاغورث بود که اغلب نظریه زمین کروی به او نسبت داده می شود. این ایده مورد حمایت فیلسوفانی مانند افلاطون (حدود ۴۲۸-۳۴۸ ق.م) و ارسطو (۳۸۴-۳۲۲ ق.م) قرار گرفت. ارسطو، به ویژه، مشاهدات متعددی را ارائه کرد که از ایده زمین کروی حمایت می کرد. او به سایه دایره‌ای زمین در طول ماه‌گرفتگی، ظهور صورت‌های فلکی مختلف در عرض‌های جغرافیایی مختلف و این واقعیت اشاره کرد که مسافرانی که به سمت جنوب می‌رفتند، صورت‌های فلکی جنوبی را بالاتر از افق دیدند.

این دانشمندان اولیه یونانی زمینه را برای درک مفهوم زمین کروی ایجاد کردند و مشاهدات و استدلال ریاضی آنها درک شکل زمین را در دوران باستان شکل داد.

کلام پایانی مثال‌ها و شواهد بسیار قوی برای زمین گرد وجود دارد. این ایده که زمین کروی است، توسط مجموعه وسیعی از دانش و مشاهدات علمی که قرن ها را در بر می گیرد، پشتیبانی می شود. این دیگر یک موضوع اعتقادی نیست، بلکه در درک علمی سیاره ما کاملاً ثابت است. اما چرا برخی هنوز به اشتباه معتقدند که زمین می تواند صاف باشد؟ خوب، این را می توان به این دلیل نسبت داد که برخی از افراد دانش علمی محدودی دارند، که به طور متناقضی باعث می شود آنها بیش از حد به مفروضات و باورهای خود اطمینان داشته باشند.

مترجم:علی محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *