“آژنگ نیوز”:چگونه سکسکه را متوقف کنیم؟ سکسکه معمولاً یک ناراحتی جزئی است که پس از مدتی به طور طبیعی متوقف می شود. با این حال، این وضعیت بدنی می تواند کمی خجالت آور باشد، که باعث می شود به این فکر کنید که چگونه در اسرع وقت از شر آن خلاص شوید. در این مقاله نحوه جلوگیری از سکسکه را توضیح خواهیم داد و در وهله اول چه مواردی وجود دارد.

سکسکه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

سکسکه که با نام علمی singultus شناخته می شود، انقباضات غیرارادی (اسپاسم) عضله دیافراگم است که یکی از عناصر اصلی شرکت کننده در فرآیند تنفس است. در طول سکسکه چه اتفاقی می افتد؟ فرآیند سکسکه با یک استنشاق سریع شروع می شود، شبیه یک نفس عمیق که با سرعتی تند گرفته می شود. دیافراگم ماهیچه ای بزرگ و گنبدی شکل است که حفره قفسه سینه را از حفره شکمی جدا می کند. هنگام تنفس، دیافراگم منقبض می شود و به سمت پایین حرکت می کند و به ریه ها اجازه می دهد منبسط شده و پر از هوا شوند. در حین سکسکه، دیافراگم به طور ناگهانی و غیرارادی منقبض می شود و به سمت پایین کشیده می شود و ماهیچه های قفسه سینه درگیر می شوند و باعث تنفس سریع می شود. تقریباً ۳۵میلی ثانیه بعد، این انقباض ناگهانی با بسته شدن ناگهانی تارهای صوتی دنبال می‌شود و صدای مشخص «هیک» را تولید می‌کند. سکسکه معمولاً به عنوان یک رفلکس در نظر گرفته می شود، شبیه به رفلکس تکان دادن زانو که با ضربه زدن روی زانو ایجاد می شود. در این مقاله 12 روشی که می توان برای جلوگیری از سکسکه استفاده کرد را توضیح می دهد.

چرا سکسکه اتفاق می افتد؟

هنوز مشخص نیست که بسته شدن جعبه صدا (گلوت) در نتیجه بسته شدن است یا به دلیل فشار منفی ناشی از انبساط قفسه سینه است یا نه؟.با این حال، یک توضیح غالب نشان می دهد که با تحریک اعصاب فرنیک یا واگ همراه با سایر اعصاب در سیستم عصبی خودمختار شروع می شود. عصب فرنیک از مغز تا دیافراگم امتداد می یابد، در حالی که عصب واگ که به درستی به دلیل مسیر سرگردانش نامگذاری شده است، از مغز به مناطق مختلفی از جمله گوش، گلو و قسمت های مختلف قفسه سینه و شکم حرکت می کند. اگرچه علت دقیق سکسکه همیشه مشخص نیست، اما مشخص است که می‌تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود، مانند: تحریک دیافراگم یا اعصاب اطراف: این امر می تواند ناشی از پرخوری، مصرف نوشابه های گازدار، بلع هوا، تغییرات ناگهانی دما یا هیجان باشد. ریفلاکس معده به مری (GERD): برگشت اسید معده به مری می تواند دیافراگم را تحریک کرده و باعث سکسکه شود. نوشیدن نوشابه های گازدار: گاز و حباب های موجود در نوشابه های گازدار معمولاً باعث انبساط معده، تحریک دیافراگم و انقباضات غیرارادی آن می شود. خوردن غذاهای تند یا گرم: اینها گاهی اوقات می توانند باعث تحریک مشابه دیافراگم شوند و باعث سکسکه شوند. استرس عاطفی یا هیجان شدید: احساسات شدید ممکن است (بیش از حد) اعصابی را که دیافراگم را کنترل می کنند تحریک کنند.

آیا سکسکه خطرناک است؟

در بیشتر موارد، سکسکه بی ضرر است و پس از مدت کوتاهی خود به خود برطرف می شود. با این حال، سکسکه های مداوم یا شدید (بیش از حد قوی، که باعث ناراحتی قابل توجهی می شود) که بیشتر از حد معمول طول بکشد ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد. گاهی اوقات، سکسکه علیرغم تلاش برای کاهش آن ادامه می یابد. در موارد شدید، افراد ممکن است این وضعیت را برای مدت طولانی تحمل کنند. به عنوان مثال، چارلز آزبورن از آیووا، ایالات متحده، رکورد جهانی گینس را برای داشتن سکسکه به مدت حیرت آور ۶۸ سال در اختیار داشت. حتی چند روز سکسکه مداوم می تواند ناراحت کننده باشد و دوره های طولانی مدت ممکن است منجر به مشکلات جدی مانند مشکل در غذا خوردن، کم آبی بدن، افسردگی و اختلالات خواب شود (اگرچه سکسکه می تواند در طول خواب رخ دهد). همچنین انجام برخی تمرینات بدنی که فشار جزئی بر دیافراگم شما وارد می کند می تواند برای جلوگیری از سکسکه مفید باشد. انجام برخی تمرینات بدنی که فشار جزئی بر دیافراگم شما وارد می کند می تواند برای جلوگیری از سکسکه مفید باشد.

چگونه سکسکه را متوقف کنم؟

همیشه متوقف کردن سکسکه آسان نیست، اما برخی از تکنیک های موثر وجود دارد. بسیاری از راه حل ها برای تظاهرات خفیف این وضعیت عصبی احتمالاً با معرفی محرکی عمل می کنند که سیگنال های مسئول ایجاد رفلکس را مختل می کند. درمان‌های مختلفی، چه مرسوم و چه غیر متعارف، اغلب برای متوقف کردن سکسکه انجام می‌شود، اگرچه اثربخشی آنها می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. اساساً، هدف این روش ها تغییر مسیر سیستم عصبی از الگوهای معمولی آن است.

درمان های سنتی برخی از درمان‌های «سنتی» پیشنهادی برای توقف سکسکه می‌توانند بسیار سرگرم‌کننده باشند. لیست این روش ها شامل موارد زیر است: جرعه جرعه از طرف اشتباه لیوان، مصرف آب ترشی، مبهوت کردن کسی با “بو”، غرغره آب یخ، نوشیدن آب به آرامی (ترجیحا آب سرد) گاز گرفتن یک لیمو، چشیدن طعم سرکه، یا درگیر شدن در سایر شیوه های غذایی «غیر متعارف»، پاشیدن آب سرد روی صورت شخصی که سکسکه می کند، حبس نفس یا نفس کشیدن در کیسه کاغذی، بازدم، یک نفس بسیار عمیق، نگه داشتن آن به مدت ۱۰ ثانیه، دم دوباره بدون بازدم، مکث و سپس دم برای بار سوم، با تکیه دادن کمی به سینه فشار دهید.

سکسکه۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

به جلو یا فشار دادن کمی روی دیافراگم، فشار دادن بینی از دو طرف هنگام بلع، زانوها را به سمت قفسه سینه بکشید و به جلو خم کنید. لطفاً توجه داشته باشید که اثربخشی این درمان‌های «سنتی» بسیار متغیر است و بیشتر آنها تا حد زیادی آزمایش نشده باقی می‌مانند. اما یک منطق پزشکی خاص وجود دارد. به عنوان مثال، وقتی انتخاب می‌کنید که از طرف اشتباه یک لیوان نوشیدنی بنوشید، اعصاب پشت دهان، بینی و گلو را فعال می‌کنید که معمولاً در طول نوشیدن منظم تحریک نمی‌شوند. در این مورد، گلو (حلق) یک نقطه کانونی برای تولید این سیگنال های عصبی مخرب است. در همین حال، برخی از این روش ها مکانیسم های مختلفی را به کار می گیرند. به عنوان مثال، تنفس در یک کیسه کاغذی باعث افزایش سطح دی اکسید کربن (CO2) در خون شما می شود. برخی تحقیقات نشان می دهد که با افزایش سطح CO2، سکسکه اغلب فروکش می کند. هنگام استفاده از تمرینات تنفسی، این توالی سه بار استنشاق ممکن است با افزایش موقت سطح CO2 در خون و بی حرکت کردن دیافراگم، سکسکه را متوقف کند. گاز گرفتن لیمو یا پرتقال ترش نیز از جمله روش های سنتی برای جلوگیری از سکسکه است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *