“آژنگ نیوز”:به مناسبت انتشار کتاب «برآمدن قاجار»، نخستین مجلد از تاریخ قاجار نوشتۀ دکتر غلامحسین زرگری‌نژاد که از سوی انتشارات نگارستان اندیشه منتشر شده، پنجاه و ششمین نشست عصر شنبه‌های مجله بخارا به نقد و بررسی این کتاب اختصاص یافته است. این نشست با همکاری مؤسسه ایکوم در ساعت پنج بعدازظهر شنبه ششم آبان‌ماه ۱۴۰۲ با حضور: داریوش رحمانیان، علیرضا ملایی توانی، غلامحسین زرگری‌نژاد، احمد محیط طباطبایی و علی دهباشی در کافه مانا برگزار می‌شود.

ر آمدن - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

کتاب برآمدن قاجار در واقع تاریخ ایران از پایان عصر صفوی تا قتل آقامحمدخان قاجار است که آغاز آن به ظهور ایل قاجار در صحنۀ سیاست ایران در روزگار صفوی باز می‌گردد و روایت آن تا زمان قتل آقامحمدخان، بنیان‌گذار سلسله قاجار ادامه دارد؛ کسی که تجدید وحدت و یکپارچگی ایران امروز ـ از پس آشوب‌ها و آشفتگی‌های عصر زندیه ـ مدیون تلاش اوست. غلامحسین زرگری‌نژاد استاد بازنشسته دانشگاه تهران، تلاش کرده روایتی متفاوت و بی‌طرف از رویدادها و بازیگران این دوره ارائه کند. شالوده کتاب بر این پرسش استوار است که انگیزۀ تلاش‌های آقامحمدخان غارت بود یا حصول به یکپارچگی دیرپای ایران‌زمین؟ او در پاسخ به این فرضیه، با اتکا به منابع متعدد، دغدغه اصلی خان قاجار را فرمانروایی بر ایرانِ یکپارچه و تجدید وحدت ارضی کشور می‌داند. هرچند که کشته شدن آقامحمدخان به او فرصت نداد تا آمال خود را برای بازگرداندن ایران به مرزهای دیرین به‌خصوص در ماوراءالنهر و قفقاز و خلیج فارس عملی سازد.

این نشست در ساعت پنج بعدازظهر شنبه ششم آبان ماه ۱۴۰۲ در کافه مانا (به نشانی: بلوار کشاورز، خیابان وصال شیرازی، کوچه اسلامی ندوشن، پلاک ۶) برگزار می‌شود.

گروه رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *