“آژنگ نیوز”:شهرها به طور کلی در عقاید زمان قدیم جایگاه خاصی داشته‏ اند. به زبان بابلی، که یکی از لهجه‏ های زبان اکدی است، شهر را «الوم» (ālum) می‏گفتند که نقطۀ مقابل بیابان (ṣērum) محسوب می‏شده است. بیابان در ادبیات شرق باستان جایگاه حیوانات وحشی و دیوها و ارواح سرگردان بوده، حال آنکه شهر نقطۀ مقابل آن و مرکز تمدن و مدنیت قلمداد می‏شده است.

در ادبیات سمبولیک شرق باستان این دو واژه به‏ کرات به صورت دو قطب متضاد در مقابل هم به کار رفته ‏اند. شهر از یک سو نماد قدرت سیاسی و از سوی دیگر مرکز مذهبی بوده است. به همین سبب نیز شهرها به خدایان نسبت داده می‏شدند و مراکز دینی را تشکیل می‏دادند. به عبارت دیگر، آنها مکانی مقدس و مرتبط با خدایان تعبیر می‏شدند.

فیروز آباد فارس - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

فیروز آباد،فارس

در این دیدگاه، حصارها نقش خاصی ایفا می‏کردند، زیرا محوطۀ شهر را، به عنوان مکانی که در آن نظم الهی حاکم است، از بی‏نظمی حاکم در بیابان تفکیک و از آن محافظت می‏کردند. دروازه‏ها نیز به عنوان گذرگاه بین دو فضا از اهمیت خاصی برخوردار بودند. احتمالاً به همین سبب محاکمات را، چنان‏که در متون بارها ذکر شده، در کنار دروازه‏های شهر برگزار می‏کردند.

اجرای حکم در حقیقت قضاوت بین نظم و بی‏ نظمی محسوب می‏شده و دروازۀ شهر، به عنوان حائل بین نظم مدنی درون شهر و توحش بیابان، بهترین محل برای اجرای حکم بوده است؛ محلی که در آن تصمیم می‏گرفتند که آیا امری در مدنیت شهری پذیرفته شود یا به بی‏ نظمی و توحش نسبت داده و طرد شود. این دیدگاه در چغازنبیل نیز در اسم یکی از دروازه‏ها که «دروازۀ عدالت» نام داشته، به‏خوبی منعکس شده است.

منبع:[چغازنبیل: بافت شهری و جنبه‌های معماری در ایلام باستان، تألیف دکتر بهزاد مفیدی نصرآبادی، تهران: انتشارات دکتر محمود افشار، ۱۴۰۱، ص

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *