“آژنگ نیوز”:روزا پارکس، فعال حقوق مدنی آمریکایی آفریقایی تبار – که امتناع از واگذاری صندلی خود در اتوبوس عمومی به یک مرد سفیدپوست در سال ۱۹۵۵به تحریک جنبش حقوق مدنی آمریکا کمک کرد – در چنین روزی در سال ۲۰۰۵ میلادی سن ۹۲ سالگی درگذشت.

رزا - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

رزا و خانواده‌اش نژادپرستی را به روش‌های خشونت‌آمیز تجربه کرده بودند. هنگامی که رزا وارد مدرسه در Pine Level شد، مجبور شد در یک مؤسسه مجزا برود که در آن یک معلم مسئول حدود ۵۰ یا ۶۰ دانش‌آموز بود. اگرچه کودکان سفید پوست در این منطقه با اتوبوس به مدارس خود می رفتند، کودکان سیاه پوست مجبور بودند پیاده روی کنند. حمل‌ونقل عمومی، فواره‌های آبخوری، رستوران‌ها و مدارس همگی بر اساس قوانین جیم کرو جدا شده بودند.

در ۱ دسامبر ۱۹۵۵، پارکس سوار بر اتوبوس شهری شلوغ مونتگومری بود که راننده متوجه شد که مسافران سفیدپوستی در راهرو ایستاده اند، از پارکس و سایر مسافران سیاه پوست خواست که صندلی های خود را تسلیم کنند و بایستند. سه نفر از مسافران صندلی خود را ترک کردند، اما پارکس نپذیرفت. او متعاقبا دستگیر شد و ۱۰ دلار برای این تخلف و 4 دلار برای هزینه های دادگاه جریمه شد، که هیچ کدام از آنها را پرداخت نکرد.

به دنبال آن تحت حمایت انجمن بهبود مونتگومری – به رهبری کشیش جوان کلیسای باپتیست خیابان دکستر، مارتین لوتر کینگ، تحریم شرکت اتوبوس شهری در ۵ دسامبر آغاز شد. آمریکایی های آفریقایی تبار حدود ۷۰ درصد از مسافران را تشکیل می دادند. و فقدان کرایه اتوبوس آنها به شدت باعث کاهش درآمد شد. این تحریم ۳۸۱ روز به طول انجامید و حتی مردم خارج از مونتگومری نیز این موضوع را پذیرفتند: تظاهراتدر جلوی رستوران‌ها، استخرها و سایر امکانات عمومی جدا شده در سراسر ایالات متحده برگزار شد. در ۱۳ نوامبر ۱۹۵۶، دادگاه عالی ایالات متحده تصمیم دادگاه بدوی را تأیید کرد که صندلی اتوبوس جداگانه مونتگومری را خلاف قانون اساسی اعلام کرد و حکم دادگاه برای یکپارچه سازی اتوبوس ها در ۲۰ دسامبر صادر شد. روز بعد تحریم پایان یافت. پارکس به خاطر نقشی که در ایجاد کمپین موفق داشت، به عنوان “مادر جنبش حقوق مدنی” شناخته شد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *