“آژنگ نیوز”:ریشه نماد X در ریاضیات، از ایران آمده است.حرف جهانی شناخته شده X که برای ؛مجهول؛ به کار می رود ، بنا به نوشته پژوهشگران مختلف از کتابهای خوارزمی می آید که در آن کلمه عربی شیء (به معنای چیز) به کار رفته است.

این کلمه به شکل Xei وارد زبان اسپانیایی شده و بعدها به اختصار حرف اول (X) آن را برای ناشناخته ها یا مجهولات به کار برده اند.

ایکس - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در حقیقت وقتی دانشمندان اسپانیایی رساله های ریاضی خوارزمی را از زبان عربی ترجمه می کردند، حرفی برای صدای «ش» نداشتند و به جای آن صدای «ک» را انتخاب کردند. آنها این صدا را با حرف یونانی “χ” نشان دادند که بعداً به “x” لاتین تبدیل شد.

دانشمندان اسلامی مقدار زیادی از تحقیقات یونانی و هندی را ترجمه و حفظ کردند که کمک زیادی به دانش ریاضی، علمی و فنی جهان کرده است. مشهورترین ریاضیدان اسلامی، خوارزمی بود که متن اصلی او، کتاب جامع محاسبه از طریق تکمیل و تعادل، ریشه کلمه مدرن «جبر» است. (نام عربی آن به اختصار «الجبر» است.)

- پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

البته امروزه «x»فقط در ریاضی و جبر مورد توجه نیست بلکه در فعالیتهای گسترده برای جلب نظر مردم از این عبارت استفاده می شود.به عنوان مثال گرچه «x» یکی از کم استفاده‌ترین حروف در الفبای انگلیسی است، اما در فرهنگ آمریکایی از ابرقهرمانان مردان ایکس استن لی تا مجموعه تلویزیونی «پرونده‌های ایکس» دیده می‌شود. حرف “x” اغلب نماد چیزی ناشناخته است، با فضایی مرموز که می تواند جذاب باشد. کافی است به ایلان ماسک با SpaceX، مدل X تسلا و اکنون X به عنوان نام جدید توییتر نگاه کنید.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *