“آژنگ نیوز”:گربه در تاریخ مصر اهمیت دارد وعشق خاص مصریان باستان به گربه ها شناخته شده است. گربه براق که به خاطر توانایی های شکارش تحسین شده بود، به مقام الهی دست یافت و به یکی از اعضای جامعه مصر باستان تبدیل شد.

نقاشی‌های مجلل مقبره‌ها، مجسمه‌های بلند و جواهرات پیچیده، همگی نشان‌دهنده علاقه زیاد مصری‌ها به گربه‌ها هستند. در سرزمین فرعون ها، گربه ها متنعم، مورد احترام و محافظت بودند. در حالی که قتل های آیینی گربه سانان مقدس مجاز بود، قتل غیرمجاز به سختی مجازات می شد و مجرم به اعدام محکوم می شد. برای قرن ها، گربه ها در مصر باستان موقعیت عالی خود را حفظ کردند که توسط منابع باستانی با جزئیات ثبت شده است.

گربه ۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

تغییرات رژیم  ها نیزموقعیت گربه را کاهش نداد. مردم مصر در دوران بطلمیوسی و رومی همچنان به گربه احترام می گذاشتند. تنها با ورود مسیحیت، گربه موقعیت برتر خود را از دست داد. اما با فرا رسیدن عصر مدرن؛ تسلط شبکه های اجتماعی و ارتباطات پرسرعت جایگاه آنها را بازگردانده است و گربه حیله گر را بار دیگر مرکز جامعه مصر کرده است.

در حالی که گربه‌ها در مصر باستان به مقامی عالی دست یافتند، اما این موجودات در دره نیل اهلی نشدند. در عوض،اولین سابقه اهلی شدن گربه در خاور نزدیک، منطقه ای به نام هلال حاصلخیز، به دست آمده است. در اینجا بود که برخی از اولین تمدن های بشری ظهور کردند. اولین انقلاب کشاورزی، شکارچیان را به کشاورزان تبدیل کرد که سبک زندگی عشایری خود را کنار گذاشتند.

این تغییر با فن آوری های جدید و ظهور اولین جوامع پیچیده همراه شد، زیرا سکونتگاه ها به تدریج به شهرها و سپس به پادشاهی و امپراتوری تبدیل شدند. مازاد مواد غذایی به توسعه تمدن دامن زد. با این حال، انبارهای غله و سیلوهای بزرگ، که ذخایر گرانبهای مواد غذایی را ذخیره می کردند،دائماً توسط یک دشمن کوچک اما پایدار – موش، و سایر آفات تهدید می شدند. در اینجا بود که گربه وارد صحنه شد و به بخشی جدایی ناپذیر از تاریخ بشر تبدیل شد.

گربه‌های وحشی محلی که توسط جوندگان جذب شدند، در روستاهای کشاورزی اولیه مستقر شدند. انسان ها با درک ارزش خود، شروع به رفتار خوب با تازه واردان کردند و باقیمانده غذا را برای تشویق آنها به ماندن در دسترسشان گذاشتند. کم کم گربه به انسان عادت کرد. لازم به توضیح است که اولین شواهد از زندگی گربه‌ها و انسان‌ها با هم در یک همراهی نزدیک از جزیره قبرس می‌آید، جایی که باستان‌شناسان گور ۹۵۰۰ ساله یک گربه ماقبل تاریخ را که همراه با صاحبش دفن شده بود، کشف کردند. با این حال، گربه به بالاترین جایگاه خود فراتر از سواحل جزیره، در سرزمین فراعنه – مصر باستان، رسید.

گربه۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

گربه احتمالاً در حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد با کشتی های تجاری باستانی وارد مصر شد. اگرچه طبق نظریه دیگری گربه ها در مصر باستان شاخه ای از گربه وحشی بومی آفریقایی بودند که توسط کشاورزان محلی “اهلی” شده بود. زندگی مصر باستان به طغیان رود نیل بستگی داشت که زمین های قابل کشت لازم برای رشد تمدن را فراهم می کرد. گربه ها محصولات حیاتی را از جوندگان در امان نگه می داشتند و تبدیل به یک موضوع تحسین برانگیز می شدند.

با این حال، گربه‌ها فقط موش‌ها را نخوردند. آنها همچنین مارها (بسیاری از آنها سمی) و عقرب ها را کشتند و مردم را در امان نگه داشتند. مصریان باستان همچنین ویژگی های دیگر گربه را تحسین می کردند، مانند مراقبت مادر از فرزندان خود و حالت برازنده آنها. بنابراین، تعجب آور نیست که وضعیت گربه تنها با گذشت قرن ها افزایش یافت و گربه براق به موجودی برجسته تبدیل شد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *