“آژنگ نیوز”:تاریخچه استخراج زغال سنگ انگلستان بر روی یک قطعه سنگ به نام ساندی استون ثبت شده است.این سنگ فوق‌العاده که بزرگ‌تر از یک گوشی هوشمند نیست، دارای لایه‌هایی است که داستان زندگی کاری و سختی‌های معدنچیان در دهه ۱۸۰۰میلادی را روایت می‌کند. این سنگ در یک فرورفتگی آب در پایین معدن زغال سنگ Tyneside در شمال شرق انگلستان پیدا شد. از آنجایی که معدنچیان زغال سنگ مشغول کار برای تامین مواد اولیه صنعت به سرعت در حال گسترش بریتانیا بودند، روال هفتگی فعالیت آنها بر روی این سنگ ثبت می شد.

sunday stone full width.jpg.thumb .1160.1160 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ساندی استون یک رسوب آهکی است که در اثر رسوب کردن یک ماده معدنی سفید رنگ (کربنات کلسیم) از طریق آب با جریان آهسته تشکیل شده است که حفره زهکشی در پایین معدن را پوشانده است. هنگامی که زغال سنگ استخراج شد، لایه های کربنات گذاشته شده توسط گرد و غبار زغال سنگ که هوای معدن را در طول روز کاری پر می کرد سیاه شد.

الگوی راه راه سیاه و سفید معمولی در ساندی استون سوابقی مادی از شرایط کاری بدی است که معدنچیان زغال سنگ در قرن نوزدهم تجربه کردند.

یک جفت نوار روشن و تاریک نشان دهنده یک روز کاری ۲۴ ساعته است. نوار تاریک هر تغییر روز را در فضای سنگین و غبارآلود نشان می‌دهد، در حالی که نوار نازک‌تر و روشن‌تر ساعت‌های عدم فعالیت در طول شب را نشان می‌دهد. نوارهای ضخیم‌تر و با رنگ روشن در روزهای یکشنبه، روزهای تعطیل و در سایر وقفه‌های معدن ظاهر می‌شوند که آب به مدت ۴۸ ساعت تمیز می‌شد. در این الگوهای نواری می توان مبارزه مداوم برای بهبود ایمنی و تهویه معدن را نیز مشاهده کرد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *