“آژنگ نیوز”:روش قدیمی مقابله با بحران آب در ایران یکی از روشهای قدیمی است که هنوز هم باید از آن بهره گرفت.

در تابستان سال ۱۳۴۵خورشیدی سه نفر تقاضای حفر چاه عمیق آب را در منطقه جیرفت مینمایند.ظاهرا این منطقه قبلا از سوی وزارت آب و برق منطقه ممنوعه برای حفر چاه عمیق آب اعلام شده بود.

آب چاه ممنوع - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

پاسخ وزارت آب و برق جالب است به متقاضیان اعلام می دارد :طبق ماده ۲ قانون حفظ و حراست منابع آبهای زیر زمینی در منطقه جیرفت ممنوعه اعلام شده است و منابع خداداد نظیر آب و خاک تعلق به یک نسل ندارد و دولت طبق قانون نمیتواند شاهد و ناظر از بین رفتن و ضایع شدن این منابع باشد.

ایران به طور متوسط سالانه ۳۷۶ میلی متر بارندگی دریافت می کند که بیشتر آن تنها ۲۶درصد کشور می بارد، عمدتاً در امتداد دریای خزر و مناطق شمال غرب کشور و سایر نقاط کشور تنها با بارندگی اندک (حدود ۲۰۰ میلی متر) که رخ می دهد باقی می ماند. کمبود آب در ایران با مصرف رو به رشد و ناپایدار آب تشدید می شود. جمعیت ایران به طور مداوم افزایش یافته است (از حدود ۳۸.۶۷ میلیون نفر در سال ۱۳۵۹ به ۸۱.۱۶ میلیون نفر در سال ۱۳۹۶) و فشار فزاینده ای بر منابع آبی ایران وارد کرده است . توسعه سدهای برق آبی برای برآوردن تقاضای فزاینده ایران برای برق، تشدید کشاورزی و تبخیر به دلیل روش‌های آبیاری ناکارآمد، فشار بر منابع آب را تشدید می‌کند. در سال ۱۳۹۳ علاوه بر ۳۱۶ سد موجود در کشور، ۱۳۲ سد کوچک و بزرگ در ایران در دست ساخت بوده است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *