“آژنگ نیوز”:گارینشا فوتبالیست برزیلی به عنوان یک شعبده باز محبوب ملت برزیل بود.البته ملت برزیل در طول سال‌ها شعبده‌بازان زیادی دریبلینگ به دنیا داده است، اما هیچ‌کدام به اندازه مانه گارینشا محبوب و دوست‌داشتنی نبودند. درک شیفتگی توده‌ها به او آسان است – داستان گارینشا داستان الهام‌بخش مردی است که با غلبه بر چندین نقص مادرزادی تبدیل به یکی از بزرگترین ستاره‌های فوتبال شد. با او برزیل دو جام جهانی متوالی در سال های ۱۹۵۸ و ۱۹۶۲را به دست آورد.

با ناهنجاری های جسمی متولد شد

گارینشا که با ستون فقرات تغییر شکل یافته و پای راستش شش سانتی متر بلندتر از پای چپ به دنیا آمد، آینده اش به عنوان یک فوتبالیست حرفه ای از همان ابتدا تاریک به نظر می رسید. او علاوه بر ویژگی‌های بدنی ناخوشایند، نسبت به سن خود نیز بسیار کوچک بود. این باعث شد که خواهرش شروع به صدا زدن او با عنوان “گارینشا” کند، یک کلمه برزیلی برای این بچه کوچک. نام اصلی او مانوئل فرانسیسکو دوس سانتوس بود. برای مقابله با ادعای پزشکان او برای بازی کردن فوتبالمصمم بود ، تا به آنها ثابت کند که اشتباه می کنند. در ۱۹سالگی به یک جلسه تمرینی بوتافوگو پیوست. یک بار در آنجا، او استعداد خارق العاده خود را با دریبل زدن در اطراف نیلتون سانتوس، یکی از اعضای محترم تیم ملی برزیل، به نمایش گذاشت. سانتوس از آنجایی که به سرعت متوجه شد هرگز نمی‌خواهد به عنوان حریف با بازیکن جوان روبرو شود، از مسئولان باشگاه خواست تا گارینشا را به خدمت بگیرند و آنها نیز به درستی این موضوع آگاه شدند.

گارینشا - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

آغاز یک افسانه گارینشا

گارینشا کار حرفه ای خود را با هت تریک مقابل بونسوچسو در اولین بازی خود برای باشگاه آغاز کرد. در طول پنج سال بعد در بوتافوگو، او به عنوان یکی از بزرگ‌ترین گوشه راست‌ های جهان وبه عنوان یک چهره ویرانگر یک نفره ظاهر شد. مدافعان حریف برای مقابله با دریبل‌زن حیله‌گر کار سختی داشتند، حتی اگر می‌دانستند که او رفتن به سمت راست را ترجیح می‌دهد، انفجاری بودن او را یک قدم جلوتر می‌کرد. سبک بازی ماهرانه و کمی متکبرانه او و مجموعه ای به ظاهر بی پایان از دریبل ها و فانتزی ها به سرعت او را به محبوبیت هواداران تبدیل کرد. در سال ۱۹۵۷، او بوتافوگو را به عنوان اولین قهرمانی Campeonato Carioca در ۹ سال رهبری کرد. با نمایش های پر شور او در بوتافوگو، وقتی گارینشا به تیم ملی جام جهانی ۱۹۵۸ دعوت شد، هیچ کس در این خصوص شگفت زده نشد. آن تیم برزیل مخصوصاً به خاطر قدرت تهاجمی خود مشهور بود، زیرا گارینشا، دیدی، واوا، ماریو زاگالو و پله ۱۷ ساله زمینه حملات را تهیه می کردند. پس از پشت سر گذاشتن دو بازی اول، گارینشا مقابل شوروی قدرتمند شروع کرد. تنها سه دقیقه طول کشید تا با دریبل زدن از کنار دو مدافع و ضربه زدن به تیرک، حریف را به هم ریخت. برزیل در نهایت بازی را ۲-۰ برد، با عملکرد چشمگیر گارینشا باعث شد تا او هر بازی را در همان پست شروع کند.

گارینشا۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

گارینشا پس از به ثمر رساندن دو گل اول تیمش در فینال مقابل سوئد – که برزیل با برتری ۵-۲ پیروز شد – به عضویت تیم ستاره های جام جهانی انتخاب شد. گارینشا پس از هدایت بوتافوگو به دو عنوان دیگر در Campeonato Carioca در سال‌های ۱۹۶۱ و ۱۹۶۲، یک بار دیگر برای تیم ملی برای جام جهانی ۱۹۶۲ شیلی انتخاب شد. برزیل به عنوان قهرمان حاکم و یک مورد علاقه آشکار برای عنوان قهرمانی به شیلی رسید. با این حال، پس از آسیب دیدگی پله در دومین بازی خود در مرحله گروهی، شانس آنها بدتر شد. این امر فشار بیشتری بر گارینشا به عنوان نقطه کانونی حمله تیم وارد کرد و مردم شروع به تعجب کردند که آیا او می‌تواند به تنهایی تیم را رهبری کند. همانطور که معلوم شد، او ستاره بود. گارینشا با دو گل مقابل انگلیس در یک چهارم نهایی و دو گل دیگر مقابل شیلی در نیمه نهایی، بهترین فوتبال دوران حرفه ای خود را به نمایش گذاشت و تماشاگران خانگی و تماشاگران تلویزیون را در این روند خیره کرد. روز بعد از شکست آنها، روزنامه شیلی ال مرکوریو از خوانندگان خود پرسید: “گارینشا از کدام سیاره است؟” در نهایت برزیل در فینال با نتیجه ۳-۱ چکسلواکی را شکست داد و گارینشا توپ طلا را به عنوان بهترین بازیکن مسابقات به دست آورد.

افول و سقوط

او در خارج از زمین گرفتار یک رابطه رسوایی کننده با یک خواننده برزیلی شد. این رابطه برای این بازیکن فوتبال وبرای زندگی این چهره مشهور باعث شد تا حدودی در بین هواداران محبوبیت کمتری داشته باشد. جام جهانی ۱۹۶۶ داستانی متفاوت از افتخار چهار سال قبل بود، برزیل سایه ای از خود سابقش بود و در مرحله گروهی حذف شد. گارینشا دو بازی اول را انجام داد و در پیروزی ۲-۰ مقابل بلغارستان گلزنی کرد. پس از آخرین بازی بین المللی او، مشخص شد که برزیل هرگز در بازی با گارینشا و پله شکست نخورده است. پس از ۶۸۸ بازی و ۲۷۶ گل با بوتافوگو، گارینشا در سال ۱۹۶۶ باشگاه را ترک کرد.

گارینشا۴ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

او بقیه دوران حرفه ای خود را در میان باشگاه های مختلف در سرزمین خود گذراند و سرانجام در سال ۱۹۷۲ بازنشسته شد. او تنها یازده سال بعد به دلیل مصرف زیاد الکل درگذشت.

مشکلات الکل او را در تمام دوران بزرگسالی اش آزار داده بود و سپس در ۴۹ سالگی مرد و تمام پول خود را هدر داده بود. میلیون ها نفر برای مراسم تشییع جنازه او در صفی از استادیوم ماراکانا تا آخرین محل استراحت او در Pau Grande به خیابان ها آمدند. سنگ نوشته او می گوید: “اینجا در آرامش است کسی که موجب شادی مردم بود – مانه گارینشا.”

تهیه و تدوین:حسن محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *