آژنگ نیوز”: در چنین روزی محاکمه ماتا هاری، که یک رقصنده و زنی زاده هلند بود؛ آغاز شد. وی نامش مترادف با جاسوسی زنان در تاریخ شناخته میشود.در این روز در سال ۱۹۱۷میلادی اوبه اتهام جاسوسی برای آلمان محاکمه شد و متعاقباً مجرم شناخته شد و توسط جوخه اعدام مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

یک روز پس از کشته شدن ماتا هاری توسط جوخه تیراندازی، مرگ او خبرساز شد. «پایان یک جاسوس. ماتا هاری توسط جوخه تیراندازی اعدام شده است. رقصنده هندو دیروز تاوان خیانت نفرت انگیزی که به فرانسه انجام داد را داد.» یا همانطور که نشریه پتیت جورنال نوشت: “ماتا هاری با جان خود تاوان خیانتی را که در برابر فرانسه انجام داد دریافت کرد.”.

ماتاهاری - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ماتا هاری به عنوان یک جاسوس آلمانی و برای مدتی به عنوان یک مامور مضاعف برای فرانسوی ها عمل می کرد، اما آلمانی ها او را به عنوان یک مامور ناکارآمد که اطلاعات کمی از نظرارزش تولید می کرد، از قلم انداخته بودند. محاکمه نظامی او مملو از سوگیری و شواهد غیرمستقیم بود، و این احتمال وجود دارد که مقامات فرانسوی او را به عنوان “بزرگترین زن جاسوس قرن” به عنوان عاملی برای حواس پرتی برای خسارات عظیمی که ارتش فرانسه در جبهه غرب متحمل شده بود، معرفی کرده باشند.

در مجموع تبلیغات و جنجالها پیرامون ماتا هاری مؤثر بسیار موثر بود. در فیلم‌های متعددی که پس از مرگش ساخته شد،در تخیل عمومی تا به امروز، او به عنوان یک جاسوس کامل در خدمت آلمان باقی مانده است.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *