آژنگ نیوز”:ششصد و هفتاد و پنجمین شب از سلسله شب‌های مجله بخارا با همکاری موسسه کتاب‌آرایی ایرانی اختصاص دارد به «پیش‌قراولان خوشنویسی ایرانی» در دوران اسلامی. این نشست به عنوان چهارمین شب از شب‌های هنر و هنرمندان کتاب‌آرایی، عصر جمعه نوزدهم خرداد ۱۴۰۲، ساعت ۱۶ در محل موسسه کتاب‌آرایی ایرانی برگزار خواهد شد.

خوشنویسی به عنوان یکی از مهمترین هنرهای کتاب‌آرایی که سابقه‌اش به ایران قبل از اسلام بازمی‌گردد، در دوران اسلامی با همت و ذوق هنرمندان ایرانی جلوه‌ای دیگر یافت و همگام با تکامل زبان عربی پیشرفت کرد، متنوع شد، و در کنار تذهیب به قرآن‌ها وجهه‌ای هنری و زیبا داد.

از مهمترین و اولین هنرمندان این عرصه در سده‌های نخستین اسلامی می‌توان: ابن مقله، ابن بواب و خاندان وراق غزنوی را نام برد.

پیش قراولان - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ابوعلی محمد بن علی بن مقله ملقب به ابن مقله بیضاوی شیرازی، نخستین هنرمند خوشنویس تأثیر‌گذار ایرانی بر خوشنویسی اسلامی است که وی را پدر خوشنویسی ایرانی نیز می‌دانند. وی خط‌های منشعب از کوفی را تکمیل کرد و اصل خط را بر مبنای سطح و دور پایه‌گذاری کرد.

علی ابن هلال معروف به ابن بواب هنرمند خوشنویس و تذهیب‌کار قرن چهارم هجری است که در قواعد نقطه‌گذاری حروف و پالایش و یکدست کردن خط‌های شش‌گانه نقش برجسته‌ای داشت.

خاندان وراق غزنوی نیز از هنرمندان سرنوشت‌ساز در اعتلای هنر کتاب‌آرایی ایران در خراسان بزرگ به شمار می‌آیند؛ چنانکه در مدت‌زمانی بیش از یک قرن، شیوه و سبک این خاندان هنرمند در سراسر ایران و جهان اسلام مریدان و مقلدان بی‌شماری را تحت تأثیر قرار داد.

در این نشست که با حضور و خوش‌آمد‌گویی مدیران مجله بخارا و موسسه کتاب‌آرایی ایرانی آغاز خواهد شد، دکتر حمید‌رضا قلیچ‌خانی و دکتر احسان‌الله شکر اللهی به نقش ابن مقله در خوشنویسی ایرانی و اسلامی و تحولات خوشنویسی صدر اسلام خواهند پرداخت. استاد علیرضا هاشمی‌نژاد در مورد ابن بواب صحبت خواهند کرد و استاد کیانوش معتقدی نیز تأثیر‌گذاری و آثار خاندان وراق غزنوی را مورد بررسی قرار خواهند داد.

این نشست بصورت حضوری در محل موسسه کتاب‌آرایی ایرانی (به نشانی: خیابان بزرگمهر، تقاطع فلسطین، پلاک ۲۹) و مجازی از طریق برنامه google meet با کد ورود:

https://meet.google.com/akk-nwwr-acz

برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *