آژنگ نیوز”:غذا فقط چیزی نیست که می خوریم تا شکممان پر شود.بلکه فراتراز خوردن نوعی کسب آگاهی است.برای تهیه غذا،عشق، توجه وزحمت فراوانی صرف می‌شود.برخی ازغذاهاساعت‌ها یا حتی روزها قبل آماده می‌شود،یعنی با حوصله پخته می‌شود، و در مرحله بعد غذا باعشق وعلاقه سرو می‌شود. اکثرمردم به آشپزی،نحوه تهیه مواد اولیه،دیدار ازبازارهای خرید، تهیه محصولات،کسب دستور العمل ها،رستوران ها،آگاهی ازشیوه تولیدو کشاورزی و موارد دیگر به خاطر پختن غذا؛علاقه دارند.بنابراین غذا تأثیر زیادی بر چگونگی زندگی ما داشته و تاکیدی است برنقش گسترده فرهنگ غذایی.

فرهنگ غذایی

فرهنگ غذایی را می‌توان به‌عنوان عادات،آیین‌ها،اعمال،سیستم‌های اعتقادی،ارزش‌ها، سبک زندگی،سنت‌ها و آداب ورسومی تعریف کرد که حول محور رشد،تولید، تهیه،پختن، خوردن،سرو کردن جشن گرفتن غذا است.سابقه خانوادگی، اصل و نسب، میراث و قومیت ها، شکاف های جغرافیایی،اقلیم،موقعیت های اجتماعی و سیاسی،مانند فقر وجنگ،عمدتاً بر فرهنگ غذایی تأثیر می گذارد. فرهنگ غذایی تحت تأثیر افراد یا شبکه‌ها و نهادهای کوچک مانند خانواده‌ها یا بزرگ‌ها مانند جوامع، شرکت‌ها و کشورها قرار دارد.

فرهنگ غذا - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

غذا در جهان
برخی ازفرهنگ های غذایی محبوب تردرسراسر جهان عبارتند از:
برنج یک عنصر اصلی درفرهنگ غذایی آسیایی است.
درغذای چینی ها سبزیجات وگوشت سرخ شده و طیف وسیعی ازگوشت های پخته شده با سس های مختلف وبرنج یکی از مواد اصلی است.
تایلندیها ازادویه های سبز،قرمز و زرد تایلندی بهره گرفته ورشته برنجی غذای معروف آنها است.
غذای ژاپنی – سوشی وساشیمی هدیه ژاپن به جهان است.سوشی شامل تکه های ماهی سالم، غنی شده با برنج و ماهی خام است.
غذای هندی – انبوهی از ادویه‌ها و عطرها و طعم‌های فراوانی است که به هر غذایی می‌دهند.همچنین به دلیل عظمت و تنوع این کشور، درهر ۵۰۰ کیلومتر غذا تغییر می کند.
درفرهنگ‌های غذایی اروپایی:رژیم مدیترانه‌ای که به عنوان سالم‌ترین رژیم غذایی موجود شناخته می‌شود،قرن‌هاست که وجود داشته است واز رژیم غذایی سرشارازآجیل،روغن زیتون،گوشت تازه،آب سرد،میوه‌ها وسبزیجات؛تشکیل شده است.
اما فرهنگ غذایی آمریکا بسیار متنوع است ودر طول سال‌ها به شدت تغییر کرده است تا نیازهای رو به رشد جمعیت بزرگ مهاجر در ایالات متحده را برآورده کند.فرهنگ غذایی درایالات متحده ترکیبی التقاطی از تمام غذاهایی است که توسط مهاجرانی که برای نسل‌ها در آنجا ساکن شده‌اند توسعه داده شده است.


برقراری ارتباط
اهمیت غذا برای فرهنگ مردم نه تنها درحین خوردن و به اشتراک گذاشتن یک وعده غذایی با هم ارتباط برقرار می کنند،بلکه هنگام آشپزی یا تهیه آن با هم مرتبط می شوند.

سنگ بنای هرفرهنگ غذایی درسراسر جهان همین آشپزی های مختلف بوده است.مثلاً دریک کشوردرروزهای سخت، مانند فقر و جنگ(هر چقدر هم که کم باشد) غذا بارها وبارها به مردم آرامش داده است(نمونه آن کشک به عنوان یک غذا در زمان تهاجم اقوام مهاجم به ایران است).یا درموارددیگر چیزی که به عنوان غذای یک مرد فقیر شناخته می شد(پاستا و ماکارونی)، اکنون غذاهای معروف و راحتی در سراسر جهان است.

فرهنگ غذایی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

از این رو،دستور العمل های غذایی که از نسلی به نسل دیگر منتقل میشود به هویت خانواده ها ودودمان آنها تبدیل شده است.غذاهایی که برای جشن گرفتن آیین ها،سنت ها و مناسبت ها طبخ می شوند،اکنون به عنوان بخشی ازتاریخ غنی آنهاشناخته می شوندد.بدین صورت،انواع غذا،هویت آنها راشکل می دهد.در نهایت نیزتبدیل به فرهنگ آنها می شود.

بنابراین به اشتراک گذاشتن یک وعده غذایی گرم با دوستان وخانواده تأثیر زیادی برنحوه پیوندمردم وجوامع داشته است.
این فرهنگ از زمان های قدیم می آید وبا به اشتراک گذاشتن یک غذا(چه در پختن و چه در خوردنش) موجب شکل‌گیری یک ارتباط عاطفی،یک پیوندمحکم با مردم درطول یک وعده غذایی است.
میراث فرهنگیدر نتیجه غذاهایی که برای نسل‌ها خورده شده‌اند،به بخشی ازمیراث فرهنگی غنی تبدیل می‌شوند که یک منطقه،استان،ایالت یا کشور از آن لذت می‌برد.
نکته مهم نهایی اینکه غذا هویت ما را شکل می دهد وفرهنگ ما را مشخص می کند.همچنین به طورمعکوس وفوق العاده تحت تأثیرشخصیت وفرهنگ ما نیزقرار می گیرد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *