آژنگ نیوز”:سفر مظفرالدین شاه به فرنگ در سال ۱۹۰۵ میلادی در مجله‌های فکاهی اروپا بازتاب زیادی داشت.در ژوئن (بهار)۱۹۰۵مظفرالدین شاه قاجار، شاه ایران، در راه خود به وین، از لویو دیدن کرد.

این سومین بازدید او از شهر بود که قبلی در سال‌های ۱۹۰۱ و ۱۹۰۲ انجام شد. از آنجایی که لویو اغلب چنین مهمانان بلندپایه‌ای را نمی پذیرفت، این بازدید به یکی از مهم‌ترین رویدادها برای مقامات محلی تبدیل شد. همانطور که روزنامه دولتی “Gazetie Lwowskiej” اشاره کرد، شهر موظف بود شخصیت اروپایی خود را نشان دهد.

مظفر الدین - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مقامات منطقه از ساکنان خواستند تا با رفتار خود به ایجاد این تصور در مهمانان خارجی خود کمک کنند که لویو مرکز فرهنگ و تمدن است.

به دلیل عزاداری که پس از مرگ آرشیدوک جوزف اعلام شد، برنامه سرگرمی تا حدودی کوتاه شد. به ویژه شکار در ستاره سلو، بازدید از تئاتر شهرداری، و همچنین اجرای کنسرت ارکستر نظامی زیر پنجره هتل “جرج” لغو شد.

این مسافرت سوم شاه به اروپا که روز ۱۶ خرداد ۱۲۸۴خورشیدی آغاز شده بود ۴ ماه به طول انجامید. این سفر نیز متعاقب دریافت یک وام ۲۹۰ هزار لیره‌ای از بانک شاهی انگلیس عملی شد.

شاه یک سال پس از پایان سفر سوم خود در روز ۱۳ مرداد۱۲۸۵ خورشیدی مجبور به پذیرش انقلاب مشروطه شد و فرمان تصویب آن را امضا کرد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *