آژنگ نیوز”:نشست”شب جلال‌الدین همایی”برگزار می شود.ششصد و هفتاد و دومین شب‌ از شب‌های بخارا به استاد جلال‌الدین همایی اختصاص دارد. این نشست در ساعت پنج بعدازظهر جمعه پنجم خردادماه ۱۴۰۲ در موزه هنرهای تزئینی ایران در شهر اصفهان برگزار می‌شود.

جلال‌الدین همایی شاعر، نویسنده،‌ پژوهشگر و مصحح برجسته، در سیزدهم دی‌ماه ۱۲۷۸ در اصفهان به دنیا آمد. در مدارس حقایق و قدسیه مقدمات ریاضیات و علوم صرف و نحو عربی را فراگرفت. سپس به مدت بیست سال در مدرسه نیم‌آورد اقامت کرد. در پی تأسیس مدرسه متوسطه اصفهان، به تدریس دروس فقه و فلسفه و عربی در مقطع دوم دبیرستان پرداخت. چندی بعد برای تدریس فلسفه و ادبیات به تبریز رفت. در سال ۱۳۱۰ به تهران منتقل شد و مدتی در دبیرستان‌های دارالفنون و شرف تدریس کرد. سپس راهی دانشگاه تهران شد و دوازده سال به تدریس فقه در دانشکده حقوق و پس از آن تدریس صنایع ادبی در هر سه مقطع لیسانس،‌ فوق‌لیسانس و دکترای دانشکده ادبیات پرداخت. در سال ۱۳۴۵ بازنشسته شد، اما همچنان به تدریس در دانشگاه ادامه داد.

111111111afشب همایی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

از آثار ایشان می‌توان به «تاریخ ادبیات ایران»، «غزالی‌نامه»، «رساله در شرح احوال سروش اصفهانی»، «تفسیر مثنوی مولوی»، «مولوی‌نامه»، «تصوف در اسلام» و تصحیح «نصیحه‌الملوک» امام محمد غزالی، «منتخب اخلاق ناصری» خواجه نصیر‌الدین طوسی و «کنوز المغرمین در علوم غریبه» منسوب به ابن‌سینا اشاره کرد. تخلص استاد جلال‌الدین همایی در شعر، «سنا» بود و مجموعه اشعار ایشان با نام «دیوان سنا» به چاپ رسیده است.

استاد جلال‌الدین همایی در ۲۹ تیرماه ۱۳۵۹ در هشتادسالگی درگذشت و در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

در این نشست، مهدی نوریان، نغمه دادور، امیرعلی قدسی، احمد محیط طباطبایی، سیدعبدالله جلیلیان و علی دهباشی به بررسی زندگی و آثار استاد جلال‌الدین همایی خواهند پرداخت. همچنین فیلم مستند «همای ادب» به کارگردانی بیژن شکرریز و تهیه‌کنندگی علیرضا حسینی به نمایش درخواهد آمد.

شب جلال‌الدین همایی در ساعت پنج بعدازظهر جمعه پنجم خردادماه ۱۴۰۲ در موزه هنرهای تزئینی ایران به نشانی: اصفهان، خیابان استانداری، روبروی دانشگاه هنر برگزار می‌شود.

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *