آژنگ نیوز”:مقبره الشعرا یکی از گورستان‌های تاریخی شهر تبریز است که در محلهٔ سرخاب تبریز واقع شده‌است.مقبرهالشعرا در گذشته با اسامی حظیرهالشعرا، حظیرهالقضاه و قبرستان سرخاب نیز نامیده می‌شد؛ اما گذشت روزگاران و مهم‌تر از آن حوادث طبیعی چون سیل و زلزله، شکل ظاهری آن را از بین برده‌است.در دهه ۵۰ خورشیدی برای بزرگداشت خاطره شاعران نامی ایران این بنا در مرحله سرخاب تبریز ساخته شد.

مقبره الشعرا تبریز2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بیش از ۴۰۰ شاعر ، عارف و رجال نامی ایران زمین از ۸۰۰ سال پیش به ترتیب از حکیم اسدی توسی تا استاد شهریار ، یکی پس از دیگری در اینجا به خاک سپرده شده‌اند. از جمله مشهور ترین شعرایی که در مقبره الشعرا دفن شده اند می‌توان به افراد زیر اشاره کرد:

اسدی طوسی ،  قطران تبریزی ، خاقانی شروانی ، مجیر الدین بیلقانی ، ظهیر الدین فاریابی ، شاهپور نیشابوری ، شمس الدین سجاسی ، ذوالفقار شروانی ، همام تبریزی ، سلمان ساوجی ، قطب‌الدین شیرازی ، مغربی تبریزی ، مانی شیرازی ، لسانی شیرازی و شکیبی تبریزی. محمد حسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار آخرین شاعر نامی ایرانی  است که در سال ۱۳۶۷ در این مقبره به خاک سپرده شده است.

مقبره الشعرا تبریز1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

از دیگر افرادی که در این مکان دفن شده اند میتوان به  این موارد اشاره کرد : مجذوب علی شاه ، عزیز خان مکری ، هفت خواهران ، امیرعبدالغفار ،  میرزا شفیع مستوفی ، سهراب ، پیر باب  ، امام طالحه ، پیر محمد مشهور به پیر ممد ، معین الدین صفار ،  کمال الدین عبد القادر نخجوانی ، حافظ حسین زال ، عبدالرحیم خلوتی .

از  افراد معاصردفن شده در این مکان میتوان به این موارد اشاره کرد دکتر مهدی روشن ضمیر ، دکتر محمود پدیده ، استاد جواد آذر ،  استاد میرزا طاهر خوش‌ نویس تبریزی ، محمود ملماسی ، سید یوسف نجمی ، استاد علی حریرچی .

وجود مزار ۴۰۰ شاعر پارسی گوی در این مکان اهمیت زبان و ادبیات پارسی در شهر تبریز را نمایان میکند که تبریز به عنوان یکی از مراکز زبان و ادبیات پارسی در ایران شناخته می شود.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *