آژنگ نیوز: شماره دوم مجله چکامه منتشر شد.

در پرونده‌ی ویژه‌ی این شماره تلاش شده، آثار به جا مانده از زنان در دوره قاجار و تاثیر آن بر جریان اجتماعی و آزادی‌خواهی زنان ایران، مورد واکاوی قرار گیرد.

پرونده ویژه:

در این شماره که با سرمقاله‌ی «ساجده سلیمی» آغاز میشود، « دکتر منصوره اتحادیه» به پرسش‌های «چکامه» در این رابطه که «چرا از زنان قبل از قاجار مکتوبات چندان در دست نیست؟» پاسخ داده. همچنین «غلامرضا وطن‌دوست» نویسنده کتاب «زن ایرانی در نشریات مشروطه» در گفت‌وگویی درباره‌ی «فرصت برابرخواهی» زنان در مشروطه سخن گفته. «فاطمه قاضیها» در مقاله‌ای «نامه‌های زبیده گروسی» خرانه‌دار ناصرالدین‌شاه را بررسی کرده است. همچنین ترجمه‌ی مقاله‌ای از «ویکتوریا مارتینس» صورت گرفته که در آن «شاهدخت‌های قاجار و الگوهای تاریخی نامرغوب» بررسی شده‌اند. «مریم عاملی رضایی» درباره‌ی «نوشتن در پستوها» گفته و ترجمه‌ی مقاله‌ای از «صبا لطاف» درباره‌ی «زنان به مثابه‌ی معماران مشروطه» آورده شده. حامد داراب نیز یادداشت بلندی نوشته ‌است در خصوص «اهمیت مکتوباتِ مادرِ شاهِ شهید» و دست آخر «دکتر رضا کسروی» «تاج‌السلطنه به روایت اسناد» را واکاوی کرده است.

چکامه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

شاهنامه در آیینه‌ی فرهنگ:

در این بخش میزگردی مفصل شکل گرفته که در آن «محمد علی سجادی» و «جواد رنجبر درخشی‌لر» درباره‌ی این موضوع سخن گفته‌اند که چرا از «شاهنامه» این سند ملی، اثری هنری در مدیوم سینما و تلویزیون ساخته نشده است؟

قند پارسی:

در بخش «قند پارسی» که زبان فارسی و تاثیراتش در دنیا مورد بررسی قرار میگیرد، «رادمان رسولی» درباره ماجرای تقدیم نسخه‌ای فارسی به یکی از خان‌زادگان شبه جزیره‌ی کریمه نوشته است.

نقد ادبی:

در بخش مهم نقد ادبی، مقاله‌ای مفصل و خواندنی آورده شده که «یادمان حکمت» و «مسعود تقی آبادی» نوشته‌اند. مقاله، تلاشی‌ست برای بررسی «شکل‌گیری گفتمان نقد ادبی معاصر در دهه‌ی چهل خورشیدی». همچنین «بهناز داودی» نگاهی داشته‌ است به آخرین اثر «احمد محمود» با عنوان «درخت انجیل معابد» او درون‌مایه‌های روانشناختی این اثر را واکاوی نموده است. در پایان ترجمه مقاله‌ای از «امبرتو اکو» آورده شده، جستاری تاثیرگذار از این نویسنده‌ی بزرگ.

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *