“آژنگ نیوز”:روایت تاریخی میگوید ورودچای سبز ژاپنی به غرب،یک لحظه فراموش شده در تاریخ نوشیدنی آمریکا است.در ۱۱ مه ۱۸۶۹، اولین قطار باری بین قاره ای آمریکا از کالیفرنیا حرکت کرد. در آن روز مهم، محموله آن محموله ای از چای سبز ژاپنی بود. امروزه تنها ۱۵ درصد چایی که سالانه در ایالات متحده نوشیده می شود سبز است و اکثریت قریب به اتفاق آن در کشورهایی مانند چین و ویتنام تولید می شود. اما در دهه های آخر قرن نوزدهم، چای انتخابی آمریکا سبز بود و ژاپن تامین کننده اصلی آن بود. رابرت هلیر، استاد تاریخ در دانشگاه ویک فارست در وینستون-سالم، کارولینای شمالی، می‌گوید: «بسیار شگفت‌انگیز است که چگونه چنین چیزی را می‌توان به سرعت فراموش کرد. و تلاش برای کشف دلیل این موضوع چالش یک مورخ است: . هیچ سندی وجود ندارد که به ما بگوید “به همین دلیل است که ما واقعاً چای سبز را دوست داشتیم.”

چای سبز۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

هلیر در کتاب خود سبز با شیر و شکر: هنگامی که ژاپن فنجان های چای آمریکا را پر کرد، این واقعیت ناشناخته را روشن می کند. او می‌گوید: «چای سبز پس از انقلاب محبوب‌ترین چای در ایالات متحده بود، اما تئوری‌های مختلفی در مورد علت آن وجود دارد. یک تئوری این است که چای سبزی که در دوران استعمار آمریکا را فرا گرفت – که در چین رشد کرد و توسط شرکت هند شرقی بریتانیا وارد شد – ممکن است پس از اینکه بهترین چای به دست مصرف کنندگان بریتانیایی رفت، «باقی مانده» باشد. هلیر می‌گوید: «اما آمریکایی‌ها واقعاً چای سبز را دوست داشتند و آن را پیچیده‌تر می‌دانستند.

در قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم، چین انحصار جهانی تجارت چای را در اختیار داشت و اطلاعات کلیدی در مورد کشت و تولید چای نیز از افراد خارجی مخفی نگه داشته شد. تا اینکه در سال 1843 اروپایی ها متوجه شدند که چای سبز و سیاه از یک گیاه می آیند. در دهه ۱۸۴۰، بریتانیا به طور مخفیانه گیاهان چای را از چین و به هند مستعمره قاچاق کرد، جایی که در نهایت یک صنعت چای رقیب ایجاد کردند. اما حتی قبل از اینکه چای تولید شده در بریتانیا به یک کالای اصلی تبدیل شود، ژاپن در دهه ۱۸۶۰ وارد بازار جهانی چای شد.

چای سبز۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

هلیر از بازسازی میجی به عنوان مهم ترین عامل در ژاپن یاد می کند که تجارت چای خود را ایجاد کرده است. این انقلاب مدرن به آخرین رژیم فئودالی در ژاپن پایان داد و منجر به تجدید ساختار قدرت شد. هلیر می‌گوید: «در رژیم جدید، گروه‌هایی در ژاپن وجود دارند که صادرات چای به غرب را مهم می‌دانند به گونه‌ای که قبلاً هرگز کشف نکرده‌اند. برخی از افراد درگیر در این تجارت پررونق جدید سامورایی ژاپنی بودند که پس از بازسازی میجی به کشاورزان چای تبدیل شدند و اجداد آمریکایی خود هلیر که در تجارت صادرات چای کار می کردند.

تاجران ژاپنی از مسیرهای دریایی مستقیم به سیاتل و سانفرانسیسکو استفاده کردند و ایالات متحده بزرگترین بازار چای ژاپنی شد. هلیر می گوید: «در حدود سال ۱۸۸۰، [ژاپن] حدود ۴۰ درصد از بازار ایالات متحده را در اختیار داشت. غرب میانه به مصرف بیشتر چای سبز در بین هر منطقه معروف بود. هلیر می‌گوید: «در غرب میانه، چای سبز واقعاً از دهه‌های ۱۸۷۰ و ۸۰ محبوبیت پیدا کرد. «این لحظه ای است که چنین رشد اقتصادی در غرب میانه وجود دارد. که در آن شهرهای بزرگی وجود دارند، به ویژه شیکاگو، که از دشت بیرون زده است. و مردم آنجا در حال ثروتمند شدن هستند، اما همانطور که فرهنگ های جدید را توسعه می دهند، برای نشان دادن ثروت خود به فرهنگ تثبیت شده چای چسبیده اند.

چای سبز۳ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بازرگانان ژاپنی محصول خود را در ایالات متحده با برچسب‌ها و تبلیغاتی با طراحی زیبا تبلیغ می‌کردند که تصویری از ژاپن به‌عنوان پالایش‌شده، هنری و غیرتهدیدکننده ارائه می‌داد. با این حال، در دهه ۱۹۲۰، تغییر عمده دیگری در عادات چای آمریکا رخ داد. چای سیاه کشت شده در هند بریتانیایی به عنوان ترجیح آمریکا جایگزین سبز ژاپنی شد. هلیر در کتاب خود اشاره می کند که این امر به دلیل ترکیبی از عوامل اجتماعی-اقتصادی و افزایش احساسات ضد ژاپنی بود. بازاریابی نقش مهمی ایفا کرد، زیرا بازرگانانی که به دنبال بیرون راندن چای غیرانگلیسی از بازار بودند از تصاویر نژادپرستانه در تبلیغات خود استفاده می کردند و چینی ها و ژاپنی ها و چای های آنها را پست و غیربهداشتی نشان می دادند.

تغییر در بازار چای آمریکا بازار چای ژاپن را نیز تغییر داد. هلیر توضیح می دهد که در حالی که مصرف کنندگان ژاپنی چای همیشه سبز را به سیاه ترجیح می دهند، “در گذشته، چای سبز با درجه پایین تر به نام buncha” بود که محبوب ترین چای در ژاپن بود. بونچا ارزان تر بود و هنگام دم کردن رنگ قهوه ای بیشتری داشت. با از دست دادن علاقه آمریکایی ها به چای سبز، بازرگانان ژاپنی با مازاد تازه چای گران قیمت شروع به بازاریابی تهاجمی در کشور خود کردند. این باعث افزایش تقاضا در ژاپن برای چای سبز مرغوب و مرغوب شد که هنوز هم محبوب است.

تهیه و تدوین:حسن محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *