آژنگ نیوز: ثروتمندترین شهر اروپای قرون وسطی چگونه بوجود آمدند؟و دارای چه ویژگی هایی بودند؟باید تاکید کرد که در طول تاریخ، شهرها مرکز مهم توسعه انسانی بوده اند. آنها مردم را به هم متصل می کنند و فرصتی برای نوآوری، سیاست و فرهنگ هستند. اغلب شهرها محرک های اصلی رشد اقتصادی در یک کشور هستند و بیش از ۸۰درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهند.

امروزه شهرهای ثروتمند دارای آسمان خراش های مدرن، زیرساخت های فوق العاده و رشد اقتصادی هستند. در حالی که شهرها از نظر ثروت و تعداد میلیاردرها می توانند ثروتمند باشند، عوامل دیگری مانند منابع و مهارت های یک شهر از عوامل مهم در ثروت هستند. در دوران قرون وسطی شهرهای نزدیک به دریا از مزیت تجارت برخوردار بودند و ثروتمندتر بودند. در اینجا تعدادی از ثروتمندترین شهرهای اروپای قرون وسطی آورده شده است.

شهر قدیمی۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

قسطنطنیه

قسطنطنیه برای اولین بار در قرن هفتم قبل از میلاد مستقر شد و یکی از ثروتمندترین شهرهای اروپای قرون وسطی بود. این شهر که بین اروپا و آسیا، در شهر امروزی ترکیه معروف به استانبول قرار دارد، یک مکان عالی برای تجارت بود. قسطنطنیه پایتخت امپراتوری روم تحت حکومت کنستانتین شد و به مدت ۱۱۰۰ سال به عنوان مقر امپراتوری بیزانس بود. شهر ثروتمند، با ثروت و معماری زیبا بود. فراتر از ثروتش، این شهر دارای قدرت بود و با افزایش و سقوط قدرت امپراتوری بیزانس، محاصره های زیادی را تحمل کرد. در سال ۱۴۵۳ میلادی، قسطنطنیه به تصرف عثمانی ها درآمد. با این حال، این پایان قسطنطنیه نبود، این شهر پایتخت امپراتوری عثمانی شد.

ونیز

ونیز که به عنوان شهری زیبا و آرام شناخته می شود، در دوران قرون وسطی در اروپا به عنوان یکی از قدرت های بزرگ تجاری، نقش اقتصادی مهمی داشت. در قرن هشتم، ونیز به دلیل کمک به شکست شارلمانی در نبرد، از بقیه اروپا استقلال یافت. این امر با دادن آزادی ونیز برای انجام اقدامات سیاسی و نظامی جدا از بقیه اروپا، پایه و اساس تجارت آینده ونیز را ایجاد کرد.

موقعیت ونیز در قرون وسطی برای تجارت ایده آل بود. ونیز مستقیماً بین قسطنطنیه و اروپای غربی و در مسیر مراکز جمعیتی قرار داشت. در سال ۱۰۸۲، امپراتور بیزانس، الکسیوس اول کومننوس، در ازای کمک به امپراتوری بیزانس علیه نورمن ها، به ونیز اجازه داد تجارت نامحدود با امپراتوری بیزانس را انجام دهد. این بدان معنی بود که ونیز مجبور به پرداخت هزینه های گمرکی نبود، به بنادر بیزانسی دسترسی داشت و از حقوق مالکیت مقامات بیزانس حمایت می کرد. بازرگانان خارجی ونیز نیز اولین تاجران خارجی بودند که اجازه ساخت و ساز در قسطنطنیه را دادند. این امرمنجر به قدرت اقتصادی بیشتر ونیز شد. در نهایت، شهر به ایجاد امپراتوری خود با مستعمرات در مدیترانه غربی ادامه داد. امروزه ونیز یک مقصد گردشگری محبوب است.

پاریس

قرون وسطی دوران پر رونقی برای پاریس بود، به ویژه در زمان سلطنت فیلیپ دوم (۱۱۷۹-۱۲۲۳). برخی اختلالات در رشد پاریس وجود داشت. مرگ سیاه (۱۳۴۸-۱۳۴۹) و جنگ صد ساله (۱۳۳۷-۱۴۵۳) مانع توسعه پاریس، همراه با سایر شهرهای اروپایی شد.

با این حال، قبل از این آشفتگی‌ها، پاریس برخی از خیره‌کننده‌ترین ساختمان‌های خود را ساخت که هنوز هم تا به امروز مورد تحسین قرار گرفته‌اند. اینها شامل کلیسای نوتردام، سنت چپل، اولین بازار سرپوشیده لس هال و کاخ د لا سیته بودند. کلیسای نوتردام یک ساختمان مهم در قرون وسطی بود و بیش از صد سال طول کشید تا تکمیل شود. ساخت و ساز آن در سال ۱۱۶۳ میلادی آغاز شد و تا سال ۱۳۴۵ میلادی تکمیل نشد.

بروژ

اگر امروز از بروژ بازدید کنید، این شهر را مملو از ساختمان‌های قرن پانزدهمی خواهید دید، از جمله خانه‌های آجری و معابد گوتیک، برج‌ها و مناره‌ها که همگی یادآور رونق شهر از قرون وسطی هستند. رونق بروژ در قرون وسطی تا حدودی به دلیل موقعیت مکانی آن بود. این شهر نزدیک نهرهای زیادی بود که به هم می پیوستند و به رودخانه واحدی می پیوستند که به سمت شمال می رفت. این رودخانه به دریای شمال میپیوست و این شهر را به عنوان مرکز تجاری در قرون وسطی ایده آل کرد.

بروژ بندر مخصوص به خود را داشت و یک مرکز بین المللی تجارت بود که به واسطه اتصال مطلوب آن به دریا امکان پذیر شد. بازرگانان از سراسر اروپا برای اقامت در بروژ سفر می کردند زیرا در آن زمان این شهر مرکز تجارت پیشرو در شمال غربی اروپا بود. اولین بورس اوراق بهادار که در هلندی Beurs نامیده می شود، حتی در بروژ تأسیس شد. بورس اوراق بهادار در قرون وسطی بسیار متفاوت از بورس امروز بود. خانواده قدرتمندی ازکارگزاران، خانواده Van der Beurse، بورس اوراق بهادار را در میدانی روبروی خانه خود برگزار کردند. بروژ علاوه بر اینکه یک مرکز تجاری است، یک نیروگاه سیاسی نیز بود. این شهر تحت نظارت کنت های فلاندری بود.

گنت، فلاندر شرقی، بلژیک.

امروزه شهر گنت بلژیک یکی از بهترین شهرهای اروپای قرون وسطایی است که به خوبی حفظ شده است. مشابه بروژ، این شهر دارای تعداد زیادی برج گوتیک است که هنوز هم پابرجا هستند. امروزه جذابیت قرون وسطایی شهر گردشگران را به خود جذب می کند. با این حال، در طول قرون وسطی، از سال ۱۰۰۰ تا حدود ۱۵۵۰، گنت یکی از مهم ترین شهرهای اروپا بود.

در طول قرن های ۱۱و ۱۲، گنت پشم انگلیسی را برای تولید پارچه های محلی وارد می کرد. این یک منبع موفقیت اقتصادی برای شهر بود. در این زمان فیلیپ آلزاس قلعه کنت ها را ساخت. این قلعه از سال ۱۱۸۰ تا ۱۳۵۳ مرکز سیاسی و خانه کنت های فلاندر بوده است.

گنت گذشته از داشتن معماری باشکوه در قرون وسطی، شهر بزرگی بود. گنت بزرگتر از لندن بود و مردمش سرکش تر. در طول قرن چهاردهم، ۶۰هزار نفر از ساکنان این شهر برای بدست آوردن حقوق خود مبارزه کردند، بویژه زمانی که شاهزاده ها و ارل ها تلاش کردند شهر را تصرف کنند. در نتیجه، در قرن چهاردهم، افراد در مشاغل و اصناف قدرت بیشتری به دست آوردند و گنت دموکراتیک تر شد.

فلورانس

قلب رنسانس فلورانس بود. با این حال، این امرتنها از طریق ثروتی که فلورانس در قرون وسطی به دست آورد ممکن شد. در طول قرن یازدهم، فلورانس یک قدرت سیاسی مهم بود. دو جناح اصلی شهر را اشغال کردند که به گوئلف ها و گیبلین ها معروف بودند. گوئلف ها با پاپ متحد شدند، در حالی که گیبلین ها با امپراتور متحد شدند. در سال ۱۲۵۰پس از میلاد، گوئلف ها فلورانس را فتح کردند و از امپراتور استقلال بیشتری گرفتند. در این مدت فلورانس گسترش یافت و تبدیل به یک شهرمهم شد.

شهر قدیمی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در حالی که سیاست در فلورانس در حال تغییر بود، پویایی اجتماعی نیز تغییر کرد. بازرگانان به طبقه اجتماعی جدیدی تبدیل شدند. این فراتر از روحانیون، نظامیان و غیرنظامیان موجود بود که ثروت و رفاه اقتصادی بیشتری را برای شهر به ارمغان آورد.

نتیجه

در طول تاریخ، ثروت دست به دست شده است. شهرهای مختلف در دوره های زمانی مختلف ثروتمند بوده اند. شهرهای ذکر شده در اینجا برخی از ثروتمندترین شهرهای اروپا در قرون وسطی بودند، با این حال، امروزه ثروت دست به دست شده است. در حالی که امروزه بسیاری از این شهرها مراکز اقتصادی و جاذبه های گردشگری هستند، اما همه آنها ثروت خود را حفظ نکرده اند. دسترسی به منابع اغلب ثروت و موفقیت اقتصادی را تعیین می کند. در اروپای قرون وسطی شهرهای نزدیک به رودخانه و دریا از مزیت تجارت برخوردار بودند و معمولاً ثروتمندتر بودند.

در حالی که اروپا در قرون وسطی در مرکز صحنه ثروت قرار داشت، امروزه شهرهای آمریکای شمالی و منطقه آسیا و اقیانوسیه از ثروتمندترین شهرهای جهان هستند. از این شهرها، بسیاری از آنها در کشورهایی هستند که سیاست های مهاجرت سرمایه گذاری رسمی دارند. این سیاست ها با تشویق سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ازای دریافت شهروندی باعث رشد اقتصادی می شود.

مترحم:علی محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *