آژنگ نیوز: یک از عوارض نبرد گالیپولی این بود که معتبرترین دبیرستان های ترکیه در سال ۱۹۱۵میلادی،حتی یک فارغ التحصیل مرد نداشتند، زیرا همه آنها در نبرد گالیپولی جان باخته بودند.

نبرد گالیپولی که به آن نبرد داردانل نیز می‌گویند ازفوریه ۱۹۱۵تا ژانویه ۱۹۱۶به طول انجامید. این نبرد در جریان جنگ جهانی اول، در حقیقت یک عملیات انگلیسی-فرانسوی علیه ترکیه بود .انگلستان قصد داشت کانال داردانل به طول ۶۱ کیلومتر را تصرف و سپس و قسطنطنیه را اشغال کند.برنامه‌هایی برای چنین اقدامی بین سال‌های ۱۹۰۴ تا ۱۹۱۱ توسط مقامات بریتانیا در نظر گرفته شد، اما امکانات نظامی و نیز وضعیت دریایی مغایر با امکان انجام این عملیات بود.

ترکیه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

هنگامی که جنگ بین متفقین و ترکیه در اوایل نوامبر ۱۹۱۴ آغاز شد، موضوع مورد بررسی مجدد قرار گرفت و به عنوان یک عملیات خطرناک، اما احتمالی طبقه بندی شد.

در نهایت در جنگ جهانی اول بین امپراتوری عثمانی و نیروهای ائتلافی (انگلستان، فرانسه و اَنزَکها) در تنگه داردانل این نبرد درگرفت. این نبرد که بیش از هشت ماه طول کشید.در پایان جنگ از هر دو جبههٔ متفقین و متحدین بیش از نیم میلیون نفر کشته و زخمی برجای ماند. در این نبرد کشتی‌های نیروی دریایی متفقین آسیب زیادی دیدند اما در پایان آنان فاتح جنگ جهانی اول شدند. مصطفی کمال آتاتورک، افسر ترک در جنگ گالیپولی به شهرت رسید و پس از پایان جنگ و فروپاشی امپراتوری عثمانی بنیانگذار ترکیه نوین شد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *