آژنگ نیوز: کتاب”آینه و ذهن: تاریخچه خودشناسی در علوم انسانی”منتشر شد.

نویسنده: کاتیا گونتر

کاتیا گونتر

منتشر شده:

نوامبر، ۲۰۲۲

ناشر:

انتشارات دانشگاه پرینستون

درباره کتاب

درکتاب”آینه و ذهن”بیان می شود که  چگونه آزمون آینه کلاسیک به عنوان دریچه ای برای دانشمندان عمل کرد تا سؤالات خودآگاهی را بررسی کنند.

آینه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

از اواخر قرن هجدهم، دانشمندان برای جستجوی نشانه‌هایی از خودشناسی، سوژه‌هایی مانند انسان‌ها، نوزادان، حیوانات و روبات‌ها را در مقابل آینه‌ها قرار دادند. آینه ها ابزار ممکنی برای پاسخ به این سوال بودند: چه چیزی ما را انسان می کند؟ در کتاب آینه و ذهن، کاتیا گونتر تاریخچه آزمون خودشناسی آینه را ردیابی می‌کند و بررسی می‌کند که چگونه محققان از طیف وسیعی از رشته‌ها – روان‌کاوی، روان‌پزشکی، روان‌شناسی رشد و حیوانات، سایبرنتیک، انسان‌شناسی و علوم اعصاب – به مطالب عجیب و غریبی دست یافته‌اند. در آزمون آینه ها گونتر با بررسی راه‌هایی که آینه‌ها می‌توانند هم به شناسایی درست و هم به شناسایی نادرست منجر شوند، به این موضوع می‌پردازد که چگونه چنین آزمایش‌هایی در نهایت نتوانستند ویژگی انسان را تعیین کنند.

آزمایش آینه زمانی مورد توجه قرار گرفت که چارلز داروین این ایده را که زبان انسان ها را متمایز می کند به چالش کشید. پس از آن، آینه، که قبلاً یک ابزار علمی مکرر و یا حاشیه ای بود، در تلاش برای جداسازی انسان از حیوانات دیگر غالب شد. اما از آنجایی که محققان نمی‌توانستند به زبان تکیه کنند؛مجبور شدند نوآوری‌های مهمی از جمله استراتژی‌های نشانه‌گذاری، پروتکل‌های آزمایش و پیوند نظریه‌های علمی در بین رشته‌ها را ارائه دهند. در میان این نظریه و آزمایشها می توان به: لاک‌پشت‌های روباتیک گری والتر و تست علامت‌گذاری بولا آمستردام و گوردون گالوپ گرفته تا تحقیقات بی‌اشتهایی و نورون‌های آینه‌ای، آزمایش آینه پنجره‌ای به ظهور رشته‌هایی مانند زیست‌شناسی، روان‌شناسی، روان‌پزشکی، مطالعات حیوانات، علوم شناختی، و علوم اعصاب؛اشاره کرد.

در مجموع “آینه و ذهن” تاریخچه جالبی از آزمایش‌های خودآگاهی و پیشرفت‌های علوم انسانی در بیش از یک قرن ارائه می‌دهد.

گروه رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *