آژنگ نیوز: گفتگو با پروفسور آنی دسای در مورد خودروهای آینده، اتومبیل های بدون راننده صورت گرفته است.در این مصاحبه با پروفسور آنی دسای، مدیر مرکز تزریق فناوری دانشگاه لا تروب، در مورد آنچه برای تبدیل خودروهای خودران به حمل و نقل آینده نیاز است، توضیح داده است.

اتومبیل های بدون راننده،خودروهای آینده هستند و قرار است تردد آنها به صورت گسترده عملی شود اما برای مشکلاتی مانند  تصادف، و اینکه خودروهای بدون راننده باید در زمان واقعی واکنش نشان دهند. هنوز پاسخهای لازم و امکانات مناسب ارایه نشده است.

پرفسوردر اولین گام  این سوال مطرح است که ماشین های بدون راننده چگونه کار می کنند؟

خودرو بدون راننده2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

همانطور که چشم‌ها، گوش‌ها و مغز ما به رانندگی ماشین کمک می‌کنند، یک وسیله نقلیه خودمختار ورودی‌هایی را از طیف وسیعی از حسگرهایی که برای تقلید از ادراک انسان طراحی شده‌اند، دریافت می‌کند. حسگرهای خودروی خودمختار از طریق یک سیستم کنترل مرکزی، مانند مغز، یکپارچه شده‌اند که داده‌ها را تفسیر می‌کند و زمان توقف و حرکت خودرو را کنترل می‌کند.

بر اساس برنامه ریزی ها،در آینده، فناوری وسایل نقلیه خودران ممکن است به اندازه کافی پیچیده شود که همه تصادفات را حذف کند. اما در مواردی که تصادفات اجتناب ناپذیر است، واکنش خودروهای خودران مبهم می شود.

مشکل  به این دلیل است که هر وسیله نقلیه خودران بر اساس منطق از پیش برنامه ریزی شده تصمیم می گیرد که ممکن است قادر به مقابله با موقعیت های اخلاقی پیچیده نباشد.

برای توضیح، پروفسور دسای این مثال را ارائه می دهد:

تصور کنید در یک شنبه شلوغ و آفتابی با ماشین بدون راننده خود در جاده بزرگ کنار اقیانوس رانندگی می کنید. با رسیدن به یک پیچ، افرادی را می بینید که در سراسر جاده ایستاده اند و از حضور ناگهانی شما خبر ندارند شما .آنها نزدیکند و شما در وضعیت بدون زمان کافی برای ترمز، با یک خودروی بدون راننده به انها میرسید.

اگر به طرف کوه بروید جان شما را به خطر می افتد اما قطعاً همه مردم حاضردر جاده را نجات می دهید.

به میان جمعیت بروید ،خودتان را نجات داده اید اما احتمالاً چندین نفر را مجروح خواهید کرد.

درصد کمی هم احتمال دارد که به موقع متوقف شوید.

به گفته پروفسور دسایی، موضوع این نیست که وسایل نقلیه خودران چه کاری می توانند انجام دهند – در تئوری، آنها می توانند هر کاری انجام دهند – بلکه مشکل  این است که ما به آنها اجازه انجام چه کاری را می دهیم. در این برهه زمانی، تنظیم‌کننده‌ها و گروه‌های صنعتی در استرالیا با مجموعه‌ای از قوانین منسجم برای وسایل نقلیه خودران در چنین شرایط چالش برانگیز فاصله زیادی دارند.

برای تنظیم خودروهای خودران چه چیزی لازم است؟

پروفسور دسای پیشنهاد می‌کند :برای ایجاد چارچوب‌های نظارتی برای نحوه عملکرد خودروهای خودران در موقعیت‌های خارق‌العاده، به یک هیئت چند رشته‌ای از کارشناسان نیاز است.

خودرو بدون راننده1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اگر آن چارچوب‌های اخلاقی وجود نداشته باشد، چگونه مسئولیت تصمیم‌گیری خودکار را در نظر می‌گیرید؟ آیا تقصیر متوجه شرکت، نویسنده نرم افزار یا مالک است؟

در مورد ترس فوری مردم در مورد ایمنی وسایل نقلیه خودران، پروفسور دسای می گوید که جدید بودن تصادف وسایل نقلیه خودران به این معنی است که حوادث مربوط به وسایل نقلیه خودران بیش از حد افزایش می یابد.

«وقتی مرگی توسط یک وسیله نقلیه خودران ایجاد می‌شود، در همه جا گزارش می‌شود، حتی اگر تقصیر خود دستگاه نباشد.» اما تصادف‌های اتومبیل انسان با انسان (به جز وحشتناک‌ترین آنها) در مقایسه تقریباً نامرئی هستند.

با این حال پروفسور دسای می‌گوید علیرغم مشکلاتی که برای خودروهای بدون راننده وجود دارد، می‌توان انتظار داشت که در آینده حمل‌ونقل به‌خوبی ظاهر شوند. حمل و نقلی که «برقی، خودکار، متصل و مشترک است».بهر حال مواظب باشید مراقب باشید، به زودی ممکن است با اتوبوسی بدون راننده از ایستگاه قطار به سالن سخنرانی خود بروید.

ترجمه:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *