“آژنگ نیوز”:بسیاری از مردم پدیده بدبینی را می شناسند و آن را  مذموم می دانند. اما در عالم واقعیت  نکته دیگری به عنوان تعصب و یا افراط در خوش بینی وجود دارد که بسیار مخرب تر از بد بینی است.تحقیقات روانپزشکی جدید نشان داده در حالی که ما اغلب دوست داریم خود را بسیار منطقی بدانیم،محققان دریافته‌اند که مغز انسان گاهی اوقات به نفع خود بیش از حد خوشبین است.اگر از فردی خواسته شد تا تخمین بزند که چقدر احتمال دارد طلاق، بیماری، از دست دادن شغل یا تصادف را تجربه کند، غالبا احتمال تأثیر چنین رویدادهایی بر زندگی اشان را دست کم می گیرند.

تعصب خوش بینی چیست؟

مغز انسان یک تعصب درونی خوش بینی دارد.این پدیده همچنین اغلب به عنوان “توهم آسیب ناپذیری”، “خوش بینی غیر واقعی” و “افسانه شخصی” نیز نامیده می شود.

این گرایش ما را به این باور می‌رساند که کمتر از آنچه واقعیت نشان می‌دهد،از بدشانسی رنج می‌بریم و نسبت به دیگران به موفقیت بیشتری دست می‌یابیم.به گونه ای که زندگی  ما موفق تر ازحد متوسط ​​خواهد بود.

تعصب خوش‌بینی اساساً یک باور اشتباه است.بر این اساس فکر میکنیم که شانس ما برای تجربه رویدادهای منفی کمتر و شانس ما برای تجربه رویدادهای مثبت بیشتر از همنوعانمان است.

این پدیده در ابتدا توسط یک محقق و جامعه شناس به نام واینستین در سال ۱۹۸۰ میلادی توصیف شد،او متوجه شد که اکثر دانشجویان معتقدند شانس آنها برای ابتلا به اعتیادو یا طلاق کمتر از همسالانشان است.در همان زمان، اکثر این دانشجویان نیز معتقد بودند. شانس آنها برای نتایج مثبت مانند داشتن خانه شخصی و زندگی تا سنین بالا بسیار بیشتر بود.

خوش بینی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

تأثیر تعصب خوش بینی

تعصب خوش‌بینی به این معنا است که ما یک چشم‌انداز بیش از حدمثبت، آفتابی و روشن به زندگی خود و تصمیماتی که میگیریم،داریم. این موضوع می تواند منجر به تصمیم‌گیری ضعیف شود که گاهی اوقات می‌تواند نتایج فاجعه‌باری داشته باشد.حال آنکه اشخاص گرفتار افراط در خوش بینی مدعی اند،هرگز اتفاقات بد برای آنها نخواهد افتاد.

محققان  خاطرنشان می‌کند که این سوگیری گسترده است ودر فرهنگ‌های سراسر جهان دیده می‌شود.تعصب در خوش بینی به پیامدهای منفی مانند درگیر شدن احمقانه در رفتارهای مخاطره آمیز یا انتخابهای نادرست در مورد سرنوشت و زندگی آینده نیز منجر میشود.

علل تعصب خوش بینی

اما این سوال مطرح است که  چرا ما اینقدر به سمت خوش بینی گرایش داریم؟ کارشناسان بر این باورند که مغز ما ممکن است در اثر تکامل به گونه ای شکل داده شود  که ما همواره نیمه پر لیوان را ببینیم.

محققان همچنین علل مختلفی را پیشنهاد کرده اند که منجر به سوگیری خوش بینی می شود، از جمله عوامل شناختی و انگیزشی. وقتی خطرات خود را ارزیابی می کنیم، موقعیت خود را با سایر افراد مقایسه می کنیم، به دلیل آنکه غالبا خود محوریم ؛خود را در موقعیت بهتر نسبت به دیگران می بینیم . ما به جای اینکه واقع بینانه به مقایسه خود با دیگران نگاه کنیم، روی خودمان ،افکارمان و دانسته هایمان تمرکز می کنیم.

از طرف دیگر چون همواره پیروزی از شکست بهتر است،بنابراین انگیزه زیادی برای خوش بین بودن داریم. با این باور که بعید است شکست بخوریم و احتمال موفقیت ما بیشتر است، در این حالت سطح استرس کمتری خواهیم داشت.

در مجموع سوگیری خوش‌بینی، این باور را افزایش می‌دهد که اتفاقات خوبی در زندگی شما رخ خواهند داد، اما این امر ممکن است به تصمیم‌گیری ضعیف منجر شود، زیرا فرد نگران خطرات  و آثار منفی آن نیست.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *