“آژنگ نیوز”:شهر و بندرنورشوپینگ، کشور سوئد؛ در استان اوستر گوتلند ودر امتداد رودخانه موتالا در جنوب غربی استکهلم قرار دارد. اینجا یک شهر با سابقه تاریخی بسیار است به گونه ای که سنگ‌تراشی‌های مربوط به اواخر عصر برنز در این منطقه یافت می‌شود.

این شهر در حدود سال ۱۳۵۰ میلادی تأسیس شد و منشور آن در سال ۱۳۸۴ دریافت شد. کلیساهای قرون وسطایی در مناطق   Östra Eneby و Tingstad باقی مانده اند. آتش سوزی ها، به ویژه در سال ۱۷۱۹ در طول جنگ شمالی، راه را برای بازسازی شهر به شیوه مدرن باز کرد.

یکی از مهمترین ویزگی های این شهر وجودآبشارهای متعدد در مسیررودخانه موتالا است که  نیروی برق لازم در طول سالیان دراز  برای صنعت نساجی را از دهه ۱۶۶۰ تا ۱۹۵۰ را تأمین می کرد.

609f9490 664e 4304 949c 4de174c38c53 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

از سال ۱۹۵۰ مهندسی صنعت اصلی نورشوپینگ بوده است. کانال لیندو، که در سال ۱۹۶۱تکمیل شد، به این شهر وبندر اجازه می‌دهد تا کشتی‌هایی تا ارتفاع (۹ متر) در آن کناره بگیرند.

نورشوپینگ، در جنوب شرقی سوئد، بین دریاچه  Vättern و دریای بالتیک واقع شده است.. دریاچه‌ها در حومه شهر پراکنده‌اند که توسط موتالا و رودخانه‌های دیگر آب آن تخلیه می‌شود.

اگرچه این منطقه  تا حدودی جنگلی است، اما بخش مهمی از زمین های این شهرستان به کشاورزی اختصاص یافته است. ذخایر معدنی این شهرستان نیز بسیار چشمگیر بوده و  شامل آهن، روی و مس است و دیگرصنایع آن نیز از نساجی بافی تا استخراج سنگ را شامل می شود.

از این رو در شهر ساختمانهای قدیمی متعددی وجود دارند که بر جای مانده از دوران فعالیت کارخانه های نساجی هستند. مرکز شهر، جایی است که امروزه ساختمان‌های کارخانه‌های حفاظت‌شده؛قرار گرفته و یک منطقه تاریخی شکل گرفته است.

8db86448 3cd5 4c18 89e0 72462bec5454 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

نورشوپینگ همچنین پایتخت فرهنگی منطقه اوستر گوتلند نیز هست.اینجا ودر جنوب پایتخت سوئد نورشوپینگ به عنوان یک شهر متمرکز برموسیقی؛ از سوی یونسکو به عنوان منطقه پرسابقه ای در ساخت موسیقی و سایر فعالیتهای فرهنگی ثبت شده است.

رویدادهایی مانند مسابقه بین‌المللی موسیقی،جشنواره هوگو پارک، یادبود باب مارلی،و جشنواره موسیقی محلی در اینجا برگزار می شود. همچنین در این شهر  مؤسساتی مانند ارکستر سمفونیک نورشوپینگ فعالیت دارند که این مجموعه نورشوپینگ را به بخشی کوچک اما تاثیر گذار در میان شهرهای دارای موسیقی در عرصه جهانی تبدیل میکند.

نورشوپینگ پس از متحمل شدن سختی و بعد از بسته شدن تعداد زیادی کارخانه نساجی در طول نیمه دوم قرن بیستم، از اواخر دهه ۱۹۹۰ به آرامی دوباره شروع به رشد کرد، تا حدی که به لطف تأسیس شعبه دانشگاه لینشوپینگ، پردیس نورکوپینگ، حدود ۵۵۰۰ دانشجو را جذب کرد و توجهات مردم به این شهر جلب شد.

eb3856b2 8d1b 4d9a a172 62a62df5bc96 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

موقعیت مطلوب شهر درست در کنار راه‌آهن اصلی و بزرگراه‌هایی که جنوب سوئد را به منطقه استکهلم متصل می‌کند ؛ آن را به یکی از مهم‌ترین قطب‌های لجستیکی در کشور تبدیل می‌کند، این مراکز همچنین به پیشرفت شهر کمک شایانی کرده است. نورشوپینگ یکی از تنها سه شهر سوئد است که هنوزدر آن از تراموا برای حمل و نقل عمومی استفاده می کنند.

گزارش و تصاویر ارسالی از سوئد،علی محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *