“آژنگ نیوز”: بهترین نوع خوشبختی چیست؟ آیا شادی انواع مختلفی دارد؟ جست‌وجوی انسان برای خوشبختی یکی از رایج‌ترین جستجوهای انسان است، اما تمایل دارد که هدفی گریزان نیز باشد. خوشبختانه برای ما، تجربه “خوشبختی” در واقع می تواند اشکال مختلفی داشته باشد و ناشی از انواع رفتارها و شرایط زندگی باشد. اکنون تحقیقات می توانند به ما راه های مشخصی را نشان دهند که می توانیم این اشکال مختلف شادی را در زندگی خود پیدا کنیم یا توسعه دهیم.

انواع خوشبختی

شادی

احساس شادی از دست دادن خود در لحظه حال و قدردانی از آنچه دارید ناشی می شود. از این جهت شادی زودگذر است و می تواند مشکلات متعددمان را پنهان کند و گاهی اوقات اگر بخواهید بیش از حد آن را تحلیل کنید ،ناپدید می شود. همچنین اگر نگرش و دیدگاه درستی داشته باشید، می‌توان شادی را در بسیاری از چیزها یافت، بنابراین شکل نسبتاً قابل دسترس شادی برای جستجوی آن است.

ساده ترین راه برای یافتن شادی، شرکت در فعالیت هایی است که می دانید معمولاً برای شما شادی می آورد. این می تواند هر چیزی از یوگا گرفته تا پارک های تفریحی و موسیقی مورد علاقه شما باشد. همچنین مهم است که چیزهای جدیدی را امتحان کنید تا راه های جدیدی برای شادی پیدا کنید.

خوشبختی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

هیجان

اگرچه می‌تواند بیشتر از شادی دوام بیاورد، اما این احساس هنوز تا حدودی زودگذر است – به سرعت از بین می‌رود و می‌تواند تبدیل به حس حسادت شود. با این حال، می تواند یک عامل انگیزشی باشد. برای مثال، هیجان در مورد یک شغل جدید، می‌تواند به شما انگیزه دهد که سخت‌تر کار کنید، و هیجان در مورد یک رابطه جدید می‌تواند شما را تشویق کند تا تلاش بیشتری برای کار کردن از طریق مشکلات انجام دهید. هیجان همچنین می تواند به شما کمک کند تا از ترس ها عبور کنید.

مطالعات نشان داده است که اگر به خود بگویید که به جای مضطرب یا عصبی هیجان زده هستید، می توانید آن انرژی بالقوه ناراحت کننده را به فعالیت سازنده تر هدایت کنید.

هیجان همچنین می تواند احساسات مثبتی را که از یک فعالیت دریافت می کنید گسترش دهد. اگر روی احساسات هیجان‌انگیز خود از انتظار تمرکز کنید، لذت تعطیلات می‌تواند تا روزها و هفته‌های قبل از ترک شما ادامه یابد. رسیدن به هیجان نیز چندان سخت نیست، بنابراین دنبال کردن آن آسان است. چالش های جدید را بپذیرید. یک لیست آماده نگه دارید. به خودتان اجازه دهید وقتی چیز بزرگی در راه است، از پیش بینی لذت ببرید.

حق شناسی

اگر شما فعالانه روی آن تمرکز نکنید، قدردانی می تواند ناپدید شود، اما شکل مهمی از شادی نیز محسوب می شود. بر اساس تحقیقات، کسانی که به طور منظم احساس قدردانی می کنند، نسبت به کسانی که کمتر مستعد این احساسات هستند، شادتر و سالم تر هستند.

بعلاوه، پرورش قدردانی بسیار ساده است. می‌توانید از یک دفترچه قدردانی، مراقبه محبت‌آمیز استفاده کنید، یا حتی به سادگی به افراد زندگی‌تان بگویید که از آنها قدردانی می‌کنید و این کار را اغلب انجام دهید. ثابت  شده که پرورش این احساسات قدردانی، از جمله موارد دیگر، از احساس افسردگی جلوگیری می کند. شاید کمتر آشکار باشد، اما این نوع شادی را می توان بارها و بارها به ذهن آورد.

غرور

در حالی که غرور از خود راضی یا رقابتی می‌تواند یک چیز منفی باشد، احساس غرور در موفقیت‌های شما می‌تواند نوعی قدردانی باشد و شکلی عالی از خوشحالی برای افراط در آن باشد. در خصوص هر چیزی که برای آن تلاش، مراقبت و عشق می کنید،امکان تجربه احساس غرور وجود دارد.

شما می توانید با گنجاندن دستاوردهای شخصی در دفترچه قدردانی خود یا نگه داشتن فهرستی از “برنده ها” در پایان هر روز، احساس غرور سالمی را در خود پرورش دهید. این به معنای لاف زدن یا “بیش از حد متشکر بودن از خود” نیست – شما نمی گویید که به خاطر دستاوردهای خود از دیگران بهتر هستید، بلکه ذر حقیقت می گویید که شکل بهتری از خودتان هستید و این را قدردانی می کنید.

خوش بینی

مطالعات همچنین خوش‌بینی را با نتایج بیشتر در زندگی مرتبط می‌کنند. خوش‌بین‌ها تمایل دارند بر احتمالات تمرکز کنند و ترکیبی از قدردانی و غرور دارند. آنها به خاطر همه امکاناتی که زندگی ارائه می دهد سپاسگزار هستند، به توانایی های خود در استفاده از این منابع افتخار می کنند و به خود و توانایی خود برای تلاش برای هر هدفی که موفقیت را دنبال می کنند، ایمان قوی دارند.

افراد خوش بین، زمانی که با ناامیدی مواجه می شوند، تمایل دارند آن را به حداقل برسانند، مشخص کنند که چگونه دفعه بعد می توانند بهتر عمل کنند و عوامل کاهش دهنده ای را مشاهده می کنند که منجر به نتایج منفی آنها شده است. وقتی موفق می‌شوند، به خود اعتبار می‌دهند و آن را نشانه چیزهای بهتری در آینده می‌دانند. خوش بینی یک روش کلی برای بودن است، بنابراین نسبت به سایر اشکال شادی زودگذر نیست.

خوش - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

 ۵ قدم برای خوش بین بودن

قناعت

قناعت یعنی خوشحال بودن از چیزی که داری. کسانی که راضی هستند کمتر از معایب زندگی ناامید می شوند و از آنچه که در زندگی خود دارند، احساس خوشبختی میکنند.

مردم تلاش می کنند تا این شکل از شادی را احساس کنند، این موضوع می تواند با تمرکز بر چیزهایی که داریم امکان پذیر است. قناعت همچنین این احساس را ایجاد میکند که شما به اوج صعود کرده اید و سزاوار لذت بردن از پاداش های حاصل از تلاش هستید. لذت بردن از دستاوردها و هر چیزی که دارید می تواند رضایت شما را به ارمغان بیاورد، بنابراین تمرکز بر آنچه دارید

یک راه عالی برای راضی ماندن است.

  بهزیستی ذهنی چیست؟

عشق

گاهی اوقات گفته می شود که عشق و شادی قابل تعویض هستند، که عشق منبع بی نهایت شادی است و خود شادی نوعی عشق است. هر چه به آن نگاه کنید، داشتن هر دو در زندگی شما حیاتی است.

عشق واقعی افسانه ای است که به دست آوردن آن بسیار دشوار است، اما در واقع، عشق را می توان در اطراف شما یافت. خانواده، دوستان وهم مدرسه ای ها،هم دانشگاهی ها و…همگی می توانند منبع عشق باشند و تمرکز بر همه این روابط می تواند زندگی شما را بسیار غنی کند. این شکلی از شادی است که می تواند عرضه بی پایانی داشته باشد.

روابط سالم و حمایتی می تواند شادی بزرگ و پایدار را به ارمغان بیاورد. تمرکز بر مهارت های رابطه، گذراندن وقت با عزیزان و به روش های دیگر پرورش این روابط ِمی تواند به ما کمک کند تا این شکل از شادی را در زندگی خود حفظ کنیم.

مترجم:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *