“آژنگ نیوز”: نمای قدیم و جدید کاروانسرای شاه عباسی سراوان رشت،در اینجا مشاهده می شود. این اثر تاریخی که به آن کاروانسرای “لات” نیز گفته می شود، در سی و پنج کیلومتری جنوب شهرستان رشت و در چهار کیلومتری امامزاده هاشم، بر سر جاده رشت به قزوین واقع شده‌است.

کاروان1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

آنطور که در تصویر قدیم آن که مربوط به سال  ۱۳۲۲  خورشیدی است دیده می شود، این سازه ابتدا سفال سر بود و مقابلش  ساختمانی قرار داشت که گویا چاپارخانه بود.(چاپارخانه یک ایستگاه واز ساختمان های مهم میان راهی در گذشته بود که عملکرد اصلی آن برای استراحت چاپار های دولتی و تعویض اسب های خسته با اسب های تازه نفس بوده  وبه خدمات پستی قدیم اشاره دارد. چاپار ها، نامه هاو دستورهای دولتی را از مرکز به ایالات و برعکس انتقال می دادند.)

به زعم برخی از منابع و یادداشت ها؛ این کاروانسرا در زمان حکمرانی منوچهر خان معتمدالدوله بر گیلان عصر قاجاریه به سال ۱۲۴۶  هجری قمری مصادف با شیوع  طاعون بزرگ که بسیاری را کشت، ساخته شده است. روایت دیگر اینکه، در زمان صفویه ساخته شده وسپس در دوره قاجار بازسازی شده است.

کاروان2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

به هر روی این سازه امروزه از جاذبه های گردشگری  واز آثار تاریخی استان گیلان به شمار می رود ودر فهرست آثار ملی قراردارد. مدتی است به زیبایی مرمت شده و بعنوان رستوران سنتی تغییر کاربری داده است.دارای حیاط مستطیل شکل با حوض زیبایی در وسط آن است و اطراف حیاط هم حجره هایی وجود دارد که برای صرف غذا میتوان از آن استفاده کرد.

گزارش از : شاهین رهنورد واقف

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *