“آژنگ نیوز”: در سال۲۰۲۱ اقتصاد دچار بحران شد وروش تولیدی موسوم به “زنجیرهای تامین “از بین رفتند. «زنجیره‌های تأمین» در سال ۲۰۲۱ به یک اصطلاح عمومی تبدیل شده بود. برای چندین دهه، کسب‌وکارها بر این باور بودند که برون‌سپاری تولید؛ کلید موفقیت است. این استراتژی جواب داد: شرکت هایی که زنجیره تامین خود را بدین ترتیب گسترش داده وبهبود بخشیدند، شاهد کاهش هزینه ها و افزایش سود بودند.

سپس COVID-۱۹ آمد. این مشکل جدید؛جنبه منفی زنجیره‌های تامین را آشکار کرد: کمبودها در زمینه مواد اولیه  و توقف‌های تولید ،باعث کمبود و درنتیجه توقف فعالیتها شدند.. زمانی که همه‌گیری کورونا برای اولین بار شروع شد، کارخانه‌ها تعطیل شدند و بسیاری از شرکت‌ها از سر اضطرار، اجازه دادند موجودی انبارها کاهش یابد تا در حصارکالاهای فروخته نشده گیر نکنند.

 اما زمانی که تقاضای مصرف کنندگان در سال ۲۰۲۱ با در دسترس قرار گرفتن واکسن ها افزایش یافت، بسیاری از شرکت ها از نظر قطعات و منابع کمبود داشتند. کمبود کانتینرهای حمل و نقل و امکانات دیگربرای پشتیبانی کالا رسانی در بنادر در سراسر جهان ؛مسائل را پیچیده تر کرد.

نجیره - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

 حوادث غیر قابل پیش بینی هم مزید بر علت شد. کشتی کانتینری Ever Given در ماه مارس در کانال سوئز غرق شد و یکی از آبراه های بزرگ جهان را به مدت یک هفته مسدود کرد و هزینه هایی را که تخمین زده می شود ۹.۶ میلیارد دلار در روز خسارت مالی را به همراه داشت. کمبودی که بیشترین توجه را به خود جلب کرد در تراشه‌های کامپیوتری بود، به‌ویژه آنهایی که در کنسول‌های بازی و تولید خودرو استفاده می‌شوند.

شرکت فورد موتور پیش‌بینی کرده بود که در سال ۲۰۲۱ به دلیل کمبود قطعات نیمه‌رسانا، فروش ۱.۱ میلیون خودرو را از دست خواهد داد. کمبود کالاهای دیگر  در سال ۲۰۲۱ شامل بنزین، روغن نخل، مرغ، ذرت، کلر و هات داگ بود.

 حتی زمانی که منابع فراوان بود، نیروی کار اغلب با کمبود مواجه بود. تنها در ایالات متحده، تعداد نیروی کار از شروع همه‌گیری، پنج میلیون نفر کاهش یافت.نکته اصلی هم این است که اختلالات زنجیره تامین ناشی از کووید-۱۹، که به افزایش تورم در سراسر جهان کمک کرده است، ممکن است برای سال ها ادامه داشته باشد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *