“آژنگ نیوز”:نمایشگاه عکس همسایه بخشی از عکسهای علی محرابی عکاس و فیلمساز ایرانی است در محل خانه هنرمندان تهران در خیابان ایرانشهر به نمایش درآمده است.در اینجا گزارشی را از این نمایشگاه مطالعه خواهید کرد.

دنیای امروز بدون تردید دنیای اطلاعات است. بیش از هر عنصری از دیروز تا امروز،عنصر دانایی موجب بهبود وضعیت زندگی مردم خواهد شد. پیش از این اگر کشور جمعیت زیاد داشت موفق بود،یا بعدا آنکه جواهرات داشت،وضع بهتری برای خود فراهم میکرد،بعد نوبت به برتری در وسایل حمل و نقل و بوِیژه کشتی ها رسید. در دوران معاصر پول و سرمایه حاکم شد. اما اینک دوران حاکمیت خرد و آگاهی است.به همین جهت نمایش عکسها می تواند بر دانسته ها و دانش ما بیفزاید. البته این برداشت نیز اینک وجود دارد که برای کسب دانش باید از دنیای مجازی و یا به عبارتی دیگر از رسانه های مجازی بهره گرفت. بویژه بعد از اوجگیری کورونا ،کسب دانش در منزل و اطلاع یابی با وسایل الکترونیکی و بیشتر گوشی تلفن همراه مد شد.اما این نمایشگاه عکس پیامی که به همراه داشته تاکید بر این نکته بوده است که هر دستگاه اطلاع رسانی کارکرد خود را داشته است.حضور در محل نمایشگاه و دیدن عکسها از نزدیک رویه دیگری از کسب دانش و البته به صورت حضوری است. کما اینکه علی محرابی عکاس ،تصاویر به نمایش در آمده در این نمایشگاه مجبور بوده که هزاران کیلومتر را در سراسر کشور بپیماید.

این نمایشگاه اگر چه به تصویر زندگی مردم مهاجری ست که از کشورهای همسایه به ایران آمده اند،اما با دقت در تصاویر زندگی مردم محلی را نیز می توان مشاهده کرد. زیبایی تصاویر به گونه ای است که میتوان آن را حس کرد. به عنوان نمونه تصویری از یک مرد در نمایشگاه دیده می شود که با یک طناب گوسفندی را به دنبال خود میکشد. این تصویر به روشنی بیانگر این نکته است که فقط همین گوسفند سرمایه تمام زندگی اوست.

گوسفند - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در تصویری دیگر ،دریک کادر مادر و دو فرزندش در کنار یک خروس دیده میشود.عکس مانند یک نقاشی است که تمامی رنگهایش با دقت انتخاب شده اند . اما نکته جالب آن است که مادر و دو فرزندش سعی میکرده اند چهره خود را پنهان کنند. تنها خروس است که روبروی دوربین ایستاده و به لنز زل زده است و از چیزی فرار نکرده است.

مادر - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

درعکس بعدی، یک پیرمرد که در جلویش آفتابه (وسیله ضروری برخی کهنسالان!!)قرار گرفته بر روی یک صندلی پلاستیکی ارزان قیمت نشسته است. در جلوی پیرمرد دو نوجوان پشت به پیرمرد نشسته اند. بچه ها با دست به دوردست و شاید آینده ای که میخواهند به آن برسند اشاره میکنند. در حالی که گذشته پشت سرشان قرار دارد و شاید او همان آینده شان باشد. پیرمرد هم به دو کودک نگاه میکند که می خواهند برای خودشان آینده ای متفاوت رقم بزنند.

گذشته - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

عکسی هم به یک مادر و فرزندش که در آغوشش قرار اختصاص یافته است.در چهره خسته و دست به کمر مادر به خوبی سختی و زحمتی که برای بزرگ کردن کودکش میکشد و خواهد کشید دیده میشود.

مادر و بجه 1 1024x615 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این نمایشگاه عکس در دوران سکوت فعالیتهای فرهنگی و کم رمق بودن حضور مردم در همایشهای فرهنگی؛ فرصتی است که اهمیت توجه به جوانان هنرمند و فعالیتهای فرهنگی را به ما گوشزد میکند.

عکسها علی محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *