“آژنگ نیوز”:آموزش فن مهندسی  و تربیت مهندس در ایران از چه زمانی شروع شد؟ در کتاب فرهنگ لغت فارسی عمید در تعریف کلمه مهندس آمده است :مهندس به ضم میم و فتح ها و نون مشدد یعنی اندازه گیرنده و کسی که در پاره ای از علوم و فنون مانند راهسازی و معماری یا کشاورزی یا ساختن ماشینها، تحصیلات عالی کرده  و متخصص شده باشد .

با در نظر گرفتن این تعریف بود که از دوران قاجاریه تلاشهایی برای تربیت مهندس صورت گرفت. همچنین ورود آثار تمدنی جدید ،انجام فعالیتهایی مانند جاده کشی را بسیار ضروری ساخت .اولین مهندسین هم در همین زمینه امکان بروز  ،ظهور و فعالیت یافتند.

مهندس در دوره قاجاریه

از دوره اواخر قاجار عنوان مهندس در مورد برخی ار متخصصین امور فنی بکار برده می شد.سفر نامه  مهندس عبدالله که  د ر سال ۱۳۱۷ ه.ق  به نگارش درآمده بود. نمونه ای از این موضوع به شمار می آید.این سفرنامه ، نوشته عبدالله مهندس  و متخصص امور  نظامی وشهری است .

او پیش از حرکت مظفرالدین شاه به سوی فرنگ به دستور امین السلطان (صدر اعظم) مامور بود که همراه مظفرالدین شاه  به مسافرت رفته و به عنوان یک مهنس کلیه مسیر را باز بینی کرده و اگر در جایی نیاز به پل است آن را بسازد و خلاصه موانع بر سر راه را مرتفع کرده و ضمنا نقشه مسیر را هم ترسیم نماید.

قاجار2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

او مامور شده بود روزنامه  مخصوص مسافرت خود را  ضمن انجام تکالیف مسافرتی اش  با نقشه کامل آن تهیه ببینند که علاوه بر ضمیمه  شدن  به سفرنامه شاه در کتابخانه دولتی ضبط  شده در یک زمانی مورد استفاده قرار گیرد. در این سفر مهندس  خط حرکت مظفرالدین شاه  را ترسیم نموده  و ضمنا در سفرنامه نقشه آن را نیزطراحی و ثبت کرده است .

نقشه ترسیمی این مهندس از بالاترین میزان دقت برخوردار بوده است.او در طراحی دستی نیز مهارت داشته و نقاشی هایی برای این گزارش مهندسی خود تهیه نموده است .در این  زمان در مدرسه دارالفنون عده ای  در زمینه آموزش قانون مدنی نقشه کشی مهندسی به این افراد عنوان مهندس داده می‌شد.

مانند مهندس حاجی محمد میرزا قاجار ،مهندس بهادر خان کرمانی ،مهندس سلیمان خان و مهندس بغایری. اما این افراد بیشتر در شغل کارمندی و مستخدمی دولت در نظام اداری ایران در عصر جدید به فعالیت‌های خودشان ادامه دادند. دوره مهندسی نظامی و شهری در مدرسه دارا لفنون صورت می گرفت. شاگردان در سال سوم و چهارم نقشه کشی می خواندند.

ماموریت برای مهندس

مهندس عبدالله در این میان در زمینه نقشه کشی برای خود اعتباری پیدا کرده بود او قبلا  هم در سفر سوم ناصرالدین شاه همراه آنان به فرهنگ اعزام شده بود.

او در کتابش می نویسد:بنا بر حکم شاه و نامه مهر شده صدر اعظم به جهت انتخاب یک نفر مهندس کار آزموده به شرایط معتبر  برای ساختن  پل فوری قزل اوزن و سایر پل های کوچک عرض راه آذربایجان رفع موانع عبور عرابه های اردوی شاه  حکم بدان سامان فرمودند.

وی در خصوص اهمیت یک نقشه به عنوان مهندس می نویسد افسوس که در مملکت ما نقشه یک خطی ،یا یک شهری  هنوز اعتبار صورت حسین کرد و مجلس یوسف  و زلیخای سر حمام ها را حاصل نکرده است. 

قاجار1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

حال آنکه حالا هم اطفال ده پانزده ساله  ما که اندکی پدرانشان در خط تمدن باشند میدانند که به واسطه تکمیل علم نقشه آمریکایی ۲۲ دولت جمهوری و  یک سلطنت مسئله امروزه ،در آن فرمانروایی دارند به برکت نقشه یا قطب نما پیدا شد.

همچنین استرالیا که مملکتی است عظیم دارای مخلوقات مختلف الجنس و همچنین چندین هزار جزیره  و شبه جزیره ،همه به برکت علم نقشه پیدا شده است.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *