“آژنگ نیوز”:اگرچه اکثر ما احساس می کنیم که نمی توانیم بدون تلفن های همراه خود زندگی کنیم ، اما این ابزار مدرن، واقعاً مدت زیادی نیست که وجود دارند. در حقیقت ، تلفن های همراه همانطور که امروز می شناسیم فقط در ۲۰ سال گذشته مورد استفاده گسترده قرار گرفته است.

تلفن های همراه چه زمانی اختراع شد؟

چنانکه اشاره شد،بکار گیری تلفن های همراه ، به ویژه تلفن های هوشمندی که امروزه همراهان جدایی ناپذیر ما شده اند ، نسبتاً جدید هستند.

با این حال ، تاریخچه ساخت تلفن های همراه اولیه به سال ۱۹۰۸ برمی گردد .زمانی که یک حق ثبت اختراع در کنتاکی ایالات متحده برای یک تلفن بی سیم صادر شد.

تلفن ۱همراه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

تلفن های همراه بعدی  در اوایل دهه ۱۹۴۰ اختراع شدند،یعنی زمانی که مهندسان در AT&T سلول هایی را برای ایستگاه های پایه تلفن همراه تولید کردند.

البته اولین تلفن های همراه اصلاً تلفن های همراه نبودند. اینها  رادیوها ی دو طرفه بودند که به افراد مانند رانندگان تاکسی و اورژانس امکان برقراری ارتباط می داد.

این مدلهای اولیه به جای تکیه بر ایستگاه های پایه با سلول های جداگانه (و ارسال سیگنال از یک سلول به سلول دیگر) ، اولین شبکه های تلفن همراه شامل یک ایستگاه پایه بسیار قدرتمند بود که منطقه بسیار وسیع تری را پوشش می داد.

موتورولا ، در ۳ آوریل ۱۹۷۳ اولین شرکتی بود که اولین تلفن همراه دستی را به صورت انبوه تولید کرد.

این تلفن های همراه اولیه اغلب به عنوان تلفن های همراه 0G یا صفر نامیده می شدند.

نقاط عطف در تاریخ تلفن همراه

در هر حال علیرغم تازه گی در استفاده از تلفن همراه؛ساخت آنها سابقه طولانی دارد که با آزمایش ارتباطات در وسایل نقلیه در حال حرکت و نه دستگاه های دستی شروع شد.

در سالهای بعد ، چالشهای اصلی در توسعه استانداردهای قابل همکاری و مقابله با موفقیتهای گسترده و افزایش تقاضا برای پهنای باند و قابلیت اطمینان مطرح شده است.

روند تاریخی گسترش تلفن همراه به صورت زیر بود:

۱۹۲۶: اولین سرویس موفق تلفن همراه به مسافران درجه یک در دویچه رایشبن در مسیر بین برلین و هامبورگ ارائه شد.

۱۹۴۶: اولین تماس ها با رادیو تلفن اتومبیل در شیکاگو انجام شد. با توجه به تعداد کم فرکانس های رادیویی موجود ، این سرویس به سرعت به ظرفیت نهایی خود رسید.

۱۹۵۶: اولین سیستم تلفن همراه خودکار برای خودروهای شخصی در سوئد راه اندازی شد. دستگاهی که برای نصب در خودرو استفاده می شد از فناوری لوله خلاء با صفحه چرخان و وزن ۴۰ کیلوگرم استفاده می کرد. این فناوری در مجموع ۱۲۵ مشترک بین استکهلم و گوتنبرگ داشت.

۱۹۶۹: گروه تلفن همراه نوردیک (NMT) تأسیس شد. این شرکت ،شامل مهندسانی ازکشورهای سوئد ، دانمارک ، نروژ و فنلاند بود. هدف آن توسعه یک سیستم تلفن همراه بود که بر خلاف سیستم های معرفی شده در ایالات متحده ، بر روی دسترسی تمرکز داشت.

۱۹۷۳: دکتر مارتین کوپر مدیر کل بخش ارتباطات موتورولا اولین تماس عمومی تلفن همراه را با دستگاهی با وزن ۱.۱ کیلوگرم انجام داد.

۱۹۸۲: مهندسان و مدیران یازده کشور اروپایی در استکهلم گرد هم آمدند تا بررسی کنند که آیا یک سیستم تلفن همراه دیجیتال در سطح اروپا از نظر فنی و سیاسی امکان پذیر است یا خیر. گروه الگوی نوردیک زمینه همکاری همه کشورها را فراهم کرد و پایه و اساس یک استاندارد بین المللی را بنیان نهاد.

۱۹۸۵: Ernie Wise کمدین اولین تماس عمومی “تلفن همراه” عمومی را در بریتانیا از خارج از کافه Dicken’s در حوض سنت Catherine به مقر Vodafone انجام داد.

موبایل۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

۱۹۸۷: مشخصات فنی استاندارد GSM تأیید شد. اساس فناوری دیجیتال ، بر قابلیت همکاری در مرزهای ملی و متعاقباً بازه های فرکانسی متفاوت ، کیفیت تماس و هزینه های پایین متمرکز شده است.

۱۹۹۲: اولین پیام کوتاه جهان در بریتانیا ارسال شد. نیل پاپورث ، ۲۲ ساله در آن زمان توسعه دهنده یک پیمانکار مخابراتی بود که وظیفه توسعه خدمات پیام رسانی برای Vodafone را داشت. این پیام متنی “کریسمس مبارک” خوانده شد و برای ریچارد جارویس ، مدیر Vodafone ، که از جشن کریسمس دفتر خود لذت می برد، ارسال شد.

۱۹۹۶/۹۷: در بریتانیا ۱۶ درصد خانوارها  دارای تلفن همراه بودند. یک دهه بعد این رقم ۸۰ درصد بود.

۱۹۹۸: اولین محتوای قابل بارگیری که به تلفن های همراه فروخته شد آهنگ زنگ بود که توسط Radiolinja فنلاند راه اندازی شد و زمینه را برای صنعتی فراهم کرد که در نهایت باعث می شود آهنگ زنگ Crazy Frog مجموع درآمد نیم میلیارد دلاری را نصیب صاحبانش کند.

۱۹۹۹: ایموجی ها توسط Shigetaka Kurita در ژاپن اختراع شد. ایموجی ها برخلاف شکلک های قبلی ،همراه با متن وتصاویر هستند. در همان سال در انگلستان شاهد اولین رقابتها  در جنگ قیمت موبایل ها  ها بودیم ، با تسکو ، Sainsbury’s و Asda تلفن های Pay and Go را با قیمت های تخفیف می فروشند. برای اولین بار ، افراد می توانستند یک تلفن همراه  را با قیمتی کمتر از 40 پوند(نزدیک به یک و نیم میلیون تومان) تهیه کنند.

ازاولین گوشی بلک بری نیز در سال ۱۹۹۹ رونمایی شد. گوشی های بلک بری که به خاطر سرویس ایمیل فوق العاده آسان خود مشهور هستند ، به عنوان آخرین ابزار تجاری شناخته می شوند و به کاربران اجازه می دهند از هر کجا ایمیل بخوانند و به آنها پاسخ دهند. این ویژگی باعث شد که ۸۳درصد از کاربران در تعطیلات ایمیل های کاری را بخوانند و به آنها پاسخ دهند . بیش از نیمی از دارندگان  بلک بری به ارسال ایمیل حتی در توالت اعتراف کردند !

۲۰۰۰: تسلط همه جانبه نوکیا ۳۳۱۰ بر بازار فروش تلفن همراه. این شرکت  ۱۲۶ میلیون دستگاه فروخت. در ژاپن ، اولین تلفن دوربین تجاری موجود Sharp J-SH04 ، در نوامبر 2000 در ژاپن عرضه شد

۲۰۰۳: استاندارد 3G در سراسر جهان تصویب شد و عصر اینترنت تلفن همراه آغاز گردید و راه را برای ظهور تلفن های هوشمند هموار کرد. برند Hutchinson Wampoa مستقر در Honk Kong اولین برند شبکه 3G را در بریتانیا در میان سایر کشورها ارائه داد. سه شرکتی که از برند بسیار خوبی برخوردار بودند ، شامل سه گوشی 3G بودند: موتورولا A830 ، NEC e606 و NEC e808 میشدند.

نپال یکی از اولین کشورهای جنوب آسیا بود که خدمات 3G را راه اندازی کرد. یکی از اولین شرکت های نپالی که این سرویس را ارائه داد ، Ncell ، بود این شرکت همچنین قله اورست را با 3G پوشش داد.

۲۰۰۷: آیفون عرضه شد .

۲۰۰۸: اولین گوشی اندرویدی به شکل T-Mobile G1 ظاهر شد. اکنون که O.G تلفن های اندرویدی نامیده می شود ، فاصله زیادی با تلفن های هوشمند رده بالای اندرویدی که امروزه از آن استفاده می کنیم ، وجود داشت. نه تنها به این دلیل که دارای یک صفحه کلید فیزیکی و یک تراک بال به سبک BlackBerry برای ناوبری است. امسال نیز شاهد ظهور اپ استور اپل و اندروید مارکت بودیم که بعداً به Google Play Store تغییر نام داد و راه را برای فرهنگ برنامه های امروزی ما هموار کرد و یک صنعت ۷۷میلیارد دلاری ایجاد کرد.

۲۰۰۹: WhatsApp در این سال راه اندازی شد و به مشتریان اجازه می داد تا تماس ها و پیام ها را از طریق اینترنت ارسال و دریافت کنند. سیستم پیام رسانی در حال حاضر ۱.۲ میلیارد کاربر دارد که بیش از ۱۰ میلیارد پیام در روز ارسال می کنند. که باعث محبوبیت ۵۰درصدی آن نسبت به ارسال پیامک سنتی می شود.

موبایل۳ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

۲۰۱۰: سامسونگ اولین گوشی هوشمند Galaxy S خود را روانه بازار کرد. Samsung Galaxy S هنوز هم محبوب ترین مارک Android است.

۲۰۱۲: هنگامی که پیام های متنی برای اولین بار وارد شد ، اکثر مردم فکر نمی کردند که به اهمیت و کاربرد این موضوع پی ببرند. ده سال بعد ، انگلیسی ها ماهانه یک میلیارد پیام ارسال می کردند. در سال 2012 ، حجم متن انگلیسی به بالاترین حد خود رسید و ۱۵۱میلیارد نفر تنها در انگلستان ارسال شد.

۲۰۱۶: برنامه Pokemon Go در سراسر جهان راه اندازی شد.

۲۰۱۷: نوکیا ۳۳۱۰احیا شد ، نسخه جدیدی مجهز به مرور وب اولیه ، صفحه نمایش رنگی و حتی دوربین به بازار عرضه شد.

۲۰۲۰ :چین بازار تولید گوشی موبایل در جهان را به تسخیر خود درآورد.

ترجمه:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *