“آژنگ نیوز”:استخر لاهیجان از دیروز تا امروز دوران متفاوتی را گذرانده اما همچنان به عنوان یک میراث تاریخی و زیبایی طبیعی در شهر لاهیجان مورد توجه است.

استخر لاهیجان۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

استخر لاهیجان یک اثر تاریخی _طبیعی استان گیلان بوده که در قدیم بعنوان یک آبگیر، برای آبیاری شالیزار های صفحات شمالی لاهیجان از آن استفاده می شده است. این دریاچه یا استخر که در گدشته ” دربسته” خوانده می شد، به روایتی توسط شاه عباس اول صفوی در قرن یازدهم قمری احداث شده ، ولی به استناد سفرنامه میرزا حسین فراهانی؛ از مستحدثات خان احمد خان کیایی از فرمانروایان سابق لاهیجان در قرن دههم هجری بوده و شاه عباس اول صفوی در جزیره میان پشته آن قصری بر پا نموده بود تا در ایام سفر به لاهیجان در آن سکونت یابد.

استخر لاهیجان۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

به گفته اسکندر بیگ منشی، شاه عباس دستور داده بود تا قصرش را چراغانی نمایند تا عکس چراغها در آب بیفتد.این عمارت بعد ها محل سکونت حاکمان لاهیجان از جمله میرزا کاظم خان لاهیجانی گردید و به نظر میرسد که علت نام گذاری شیطان کوه(در اصل: شاه نشین کوه) که در جوار استخر واقع است، همین باشد.نوشته اند قدیما در اطراف استخر درختان بید بسیاری بوده و حتی مصلایی برای نماز داشته که امروزه اثری از آن نیست.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *